- Energieleverancier VandeBron gaat een extra heffing opleggen aan klanten met zonnepanelen.
- Hiermee zouden de kosten voor overbelasting van het stroomnet eerlijker worden verdeeld.
- Ondermeer Vattenfall heeft nog geen vergelijkbare plannen, maar sommige kleinere energieleveranciers onthouden al bepaalde voordelen aan nieuwe klanten met zonnepanelen.
- Lees ook: Kun je goedkoper zonnepanelen aanschaffen, nu inkoopprijs voor leveranciers fors is gedaald? Installateurs zijn niet erg transparant
Energieleverancier VandeBron gaat klanten met zonnepanelen direct laten betalen voor kosten die te maken hebben met teruglevering van stroom aan het net op momenten dat er congestie is.
Andere energieleveranciers onderzoeken nog hoe ze het best kunnen omgaan met extra kosten bij de teruglevering van stroom aan het net. In sommige gevallen is al sprake van enigszins verkapte manieren om klanten met zonnepanelen minder voordeel te geven.
Steeds meer mensen hebben zonnepanelen en daardoor raakt het energienet geregeld overbelast. De overschotten moeten leveranciers voor lage prijzen verkopen op de energiemarkt. Vandebron gaat als eerste energiemaatschappij klanten met zonnepanelen vaste kosten laten betalen voor de teruglevering van stroom. Andere leveranciers willen nog niet zo ver gaan, maar lopen tegen dezelfde problemen aan.
Zonnnepanelenbezitters leveren stroom terug via de salderingsregelening, waarbij de teruggeleverde stroom wordt weggestreept tegen de stroom die zij afnemen. Daarmee krijgen ze dus evenveel voor de teruggeleverde stroom op zonnige dagen bij lage prijzen, als dat ze ervoor betalen op donkere dagen als stroom veel duurder is.
Als zonnepanelenbezitters meer stroom leveren dan ze afnemen, dan geldt voor dat deel een terugleververgoeding die wel lager is dan de reguliere stroomprijs.
Tot nu toe werden de kosten doorberekend aan klanten met en zonder zonnepanelen, maar Vandebron gaat dat nu "evenredig" verdelen. Klanten van dat bedrijf met zonnepanelen zijn hierdoor maandelijks ongeveer 10 tot 20 euro duurder uit.
Essent, dat in 2019 de duurzame branchegenoot Vandebron overnam, staat achter de plannen van Vandebron. "Het is goed dat ze de verantwoordelijkheid nemen. We vinden het een sympathieke en transparante maatregel en volgen de ontwikkelingen op de voet," aldus een woordvoerder van Essent.
Vattenfall geeft aan dat het geen plannen heeft om klanten met zonnepanelen vaste terugleveringskosten op te leggen. "Voor ons is dit ook nieuw dus we zullen ons gaan verdiepen in hoe deze nieuwe prijscomponent precies werkt", laat een woordvoerder weten. De onbalans op het elektriciteitsnet en de doorrekening van de kosten daarvan zijn volgens Vattenfall "belangrijke vraagstukken" binnen de energiesector.
Eneco kijkt momenteel naar verschillende scenario's om hiermee om te gaan, maar heeft nog niks besloten, zegt een woordvoerder van het bedrijf die het "een lastig dilemma" noemt. "Het is mooi dat veel mensen voor zonnepanelen kiezen en dat willen we ook stimuleren, maar we streven ook naar een gelijke verdeling van de kosten," aldus Eneco.
Niet altijd een 'cashback' voor nieuwe klanten met zonnepanelen
VandeBron kiest voor een aparte heffing voor klanten met zonnepanelen en is daarmee redelijk transparant. In een blog over deze kwestie schrijft prijsvergelijker Keuze.nl dat ook sommige andere energieleveranciers hun aanbod relatief iets duurder maken voor klanten met zonnepanelen, maar dat is niet altijd meteen zichtbaar.
Zo geven Budget Energie, Innova Energie en Mega bij aanbiedingen via prijsvergelijkers nieuwe klanten met zonnepanelen niet standaard een zogenoemde 'cashback'. Dit is een vast bedrag dat als een soort welkomstkorting dient en dat doorgaans wordt uitgekeerd aan het einde van de looptijd van een contract. "Dit gaat vaak om cashbacks tussen de 150 tot 200 euro op jaarbasis", aldus Keuze.nl.
Wie zonnepanelen heeft doet er dus goed aan extra goed op te letten bij de vergelijking tussen verschillende energieleveranciers.