KLM gaat op elke intercontinentale vlucht een steward of stewardess minder inzetten.

Vliegmaatschappij KLM voert de druk op de vakbonden van het cabinepersoneel op. Als zij niet snel aan tafel komen om te praten over een nieuwe cao, vermindert de luchtvaartmaatschappij met ingang van eind oktober het aantal bemanningsleden aan boord van sommige lange vluchten.

Zoals de zaken er nu voorstaan, vliegt vanaf het begin van de winterdienstregeling op circa 40 procent van de vluchten naar verre bestemmingen een steward of stewardess minder mee in de economy class. De maatregel is volgens KLM noodzakelijk om de eigen doelstellingen voor verbetering van de productiviteit te halen.

Hogere werkdruk

“Dit heeft niet onze voorkeur”, benadrukte een woordvoerster maandag. KLM wil eigenlijk met hetzelfde aantal medewerkers in de cabine blijven vliegen, waarbij alleen het aantal leidinggevenden aan boord wordt verminderd. Dat zou niet alleen kostenverlagend werken maar ook de klantgerichtheid ten goede komen.

Dergelijke afspraken moeten evenwel worden vastgelegd in een nieuwe cao, en daar willen de bonden tot dusver niet over onderhandelen. Daarom heeft KLM besloten tot een alternatieve maatregel. “Wij hebben het onderwerp al over de zomer heen getild, en voor de afgelopen maanden extra flexkrachten ingehuurd”, zei de woordvoerster. “Dat heeft tot extra kosten geleid die we niet nog een seizoen willen maken.”

Volgens FNV dient de maatregel om een probleem op te lossen dat het bedrijf zelf heeft gecreëerd door minder bemanningsleden aan te nemen dan nodig zijn. De vakbond vreest dat de werkdruk flink zal toenemen, met nadelige gevolgen voor de dienstverlening aan reizigers en de veiligheid aan boord.

KLM snijdt in kosten

Air France-KLM staat onder flinke druk om verder te snijden in de kosten. Begin september sloot vakbond FNV na veel gesteggel een akkoord over een nieuwe cao voor het grondpersoneel van KLM.

KLM wist de afgelopen maanden de overige bonden al te overtuigen van de noodzaak van verdere bezuinigingen. FNV bleef evenwel dwarsliggen en probeerde met onder meer stiptheidsacties de scherpe kantjes van het cao-voorstel af te halen. Staken mocht niet van de rechter in verband met de zomerdrukte en verhoogde terreurdreiging.

KLM liet weten dat met de nieuwe cao, ondanks de concessies die zijn gedaan, de bezuinigingsdoelen voor de komenden jaren worden gehaald. Volgens een woordvoerster ligt het uiteindelijke akkoord erg dicht bij wat de luchtvaartmaatschappij voor ogen had.

De medewerkers krijgen een verbeterde winstdelingsregeling, volgend jaar eenmalig 1 procent extra en vanaf 2018 een structurele loonsverhoging van eveneens 1 procent. Gedwongen ontslagen zijn ook de komende anderhalf jaar niet aan de orde.

Air France-KLM: nieuwe topman

De nieuwe strategie die de onlangs aangetreden topman Jean-Marc Janaillac van moederbedrijf Air France-KLM in november zal presenteren, wordt volgens Air France-KLM een aanvulling op het plan Perform 2020 van Janaillacs voorganger Alexandre de Juniac.

Perform 2020 is de reden dat het al geruime tijd onrustig is binnen het concern, met meerdere acties van het personeel als gevolg. Een van de dieptepunten onder De Juniacs bewind was het gewelddadige protest van werknemers van Air France in oktober vorig jaar, toen twee directieleden letterlijk de hemd van het lijf werd gescheurd.