Het aantal vluchten van en naar Schiphol mag vanaf 2021 stapsgewijs toenemen tot maximaal 540.000. Dat heeft minister-president Mark Rutte gezegd tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.

Rutte benadrukt dat de groeiplannen van het kabinet voor Schiphol nog niet af zijn, en dat er ook voorwaarden aan verbonden zijn. Er moet sprake zijn van “balans tussen economie, leefbaarheid en klimaat”. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gaat er de komende tijd over in gesprek met belanghebbenden.

Schiphol nog langer op de nullijn houden, zou volgens Rutte geen positief effect hebben op het klimaat, omdat het vliegverkeer zich dan simpelweg verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart “nog veel meer” dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting.

Schiphol blij met groei na 2021

Schiphol reageert positief op de door het kabinet gekozen richting voor de ontwikkeling van Schiphol na 2020. “Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk zal de geluidsbelasting afnemen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving”, zegt Schiphol-topman Dick Benschop.

Het kabinet kiest volgens hem op basis van het Regeerakkoord voor een nieuwe aanpak, waarbij het de lusten en lasten van luchtvaart beter met elkaar in balans wil brengen. “Dat vinden we positief”, aldus Benschop.

"We gaan het anders doen. Eerst minder hinder, dan pas een beetje groei", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur.

De bewindsvrouw spreekt van een "trendbreuk". "In plaats van groeien op krediet, moet de sector vooruit betalen en ervoor zorgen dat er minder hinder is in de omgeving van Schiphol." Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, mag de luchthaven uiteindelijk groeien naar 540.000 vliegbewegingen. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.

Van Nieuwenhuizen (VVD) verwacht flinke investeringen in veiligheid, innovatie en duurzaamheid van de luchtvaartsector, die ook oplossingen moet zoeken voor de belangrijkste klachten van omwonenden. Daarnaast wil ze het aantal nachtvluchten verminderen. Nu zijn er nog 32.000 per jaar toegestaan.

Rutte: Groei Schiphol botst niet met klimaatambitie

De plannen van de bewindsvrouw zijn nog niet definitief. Ze wil gesprekken voeren met belanghebbenden. Omwonenden moeten zich serieus genomen voelen, vindt Van Nieuwenhuizen. Ze pleit voor afspraken waar ze de luchtvaartsector op kan afrekenen.

Premier Mark Rutte bestrijdt dat verdere groei van Schiphol haaks staat op de klimaatambities van het kabinet. Schiphol langer op de nullijn houden, helpt volgens hem niets, omdat het vliegverkeer zich dan simpelweg verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart "nog veel meer" dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting.

LEES OOK: Belasting op gas gaat omhoog, stroom wordt goedkoper – hier moet je op letten om te weten of je energierekening daalt in 2020