Dat zei de Belgische krantenmagnaat tijdens een bijeenkomst van adverteerders
in Den Haag.
“Het bedrijf (De Persgroep, red.) is net verdubbeld. Het laatste wat ik nu wil
is nóg iets kopen”, zei Van Thillo tijdens een podiuminterview. Hij sprak
tijdens een congres over het 90-jarig bestaan van de Bond van Adverteerders.
De Persgroep kocht eerder dit jaar PCM, uitgever van het AD, De Volkskrant,
Trouw en NRC Handelsblad. Laatstgenoemde krant staat in de etalage.
NRC
Van Thillo weigerde na het podiuminterview in te gaan op vragen over de
verkoop van NRC Handelsblad, dat hij van de Nederlandse Mededingings
Autoriteit (NMa) moet verkopen. Al wat hij kwijt wilde is dat hij verwacht
de krant “voor het einde van het jaar” verkocht te zullen hebben.
Over de ontwikkelingen en zijn verwachtingen in en over de Nederlandse
krantenwereld was Van Thillo resoluut.
Verwend
“Nederlandse krantenuitgevers zijn verwend geweest. Ik weet nog dat ik in het
begin, toen ik net bezig was met kranten in België, met verbazing keek naar
wat er gebeurde in Nederland. Wij moesten in België toen al hard ons best
doen om 10 pagina’s met advertenties te krijgen in een krant. Haalden we
dat, dan gingen bij ons ‘s avonds de biervaten open om het te vieren.”
“Maar in Nederland had je in het weekeinde kranten van 140 pagina’s, en dan
vol met advertenties. Dus wij zijn toen in de auto gestapt en gaan kijken
bij een krant. We dachten dat daar per dag tientallen batterijen van
advertentieverkopers in actie moesten zijn. Dat bleek niet zo. In plaats
daarvan bleek dat de advertenties vanzelf naar de kranten toekwamen, de
advertentieverkopers werden gebeld, zij hoefden zelf niet te bellen.”
Daardoor raakten Nederlandse krantenuitgevers lui, stelt Van Thillo, en waren
zij niet genoeg voorbereid om de komst van internet.
Winst
“Aandeelhouders vragen om een ‘return on investment’, een winst op de
investering die ze gedaan hebben. Vroeger, vóór internet, was er schaarste.
En toen kwam opeens internet, met zijn enorme aanbod, en dat zorgde voor
prijsdeflatie” in zowel de kranten- als advertentiemarkt, aldus Van Thillo.
En internet is zeker nog steeds een enorme factor voor krantenmakers, maar
pessimistisch wordt Van Thillo daar niet van – integendeel.
“In Nederland worden 3,7 miljoen betaalde kranten gemaakt en uitgegeven. 3,7
miljoen. Per dag, hé. En dan reken ik de gratis kranten nog niet eens
mee, die doen er toch niet toe. Dat is een enorm mediabereik, en je kunt mij
niet vertellen dat dat geen toekomst heeft.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl