Wist je dat de online veiling ooit is begonnen om failliete boedels te verkopen?

Voor curatoren zijn de veilingen een eenvoudige manier om zo transparant mogelijk, de beste opbrengst te realiseren voor een inboedel van een failliet bedrijf.

Anno 2018 heeft de virtuele veiling het Nederlandse bedrijfsleven veroverd en is het uitgegroeid tot een volwassen verkoopkanaal om efficiënt van overtollige voorraad af te komen — van de multinational tot de fietsenmaker op de hoek. Met een paar muisklikken kan je al een veiling beginnen.

Hoewel veilen via internet inmiddels grote volumes kent, is het geen eenheidsworst, zegt salesmanager Gijs Hofhuis van marktleider BVA Auctions (+5 miljoen bezoekers per maand). “We zijn als een kameleon, we hebben vele kleuren afhankelijk van je wensen. Wij zoeken naar de beste bieders binnen alle markten variërend van tuinstoelen tot iPads.”

Trend: omloopsnelheid sales waarborgen

Ook veel grote bedrijven maken gebruik van het platform, benadrukt Hofhuis. Zoals de e-commerce (webshops) en andere handelsbedrijven. “De ene om retourgoederen te verkopen, de ander om naast de reguliere distributie met de veiling de omloopsnelheid te waarborgen of te verhogen. Dat laatste zien we echt als een trend. Als je welke vorm dan ook aan voorraad hebt kunnen wij het veilen voor jou.”

Het eerste waar BVA naar kijkt als je iets wil verkopen? “Naar het product en de situatie van de verkoper. Wat zijn de behoeften? Is het ophalen of thuisbezorgen? Kleine consumentenelektronica ga je bijvoorbeeld niet ophalen, maar juist thuisbezorgen om zoveel mogelijk bieders te realiseren, een tractor wel.”

Ophaalveiling

Bij de ophaalveiling zijn er twee smaken:

#1 Auction Centers

De auction centers zijn interessant voor hele specifieke of wat kleinere partijen. Denk aan fietsen, gereedschap, kantoormeubilair, motoren en consumentenartikelen zoals elektronica en kleding. Hofhuis: “Daar kunnen we combineren met andere partijen zodat we een mooi breed aanbod hebben — onze vorm van een pop-up store. Dat combineren is belangrijk want je moet een trigger hebben om mensen te lokken: als je vijf stoelen aanbiedt, komt niemand kijken. Maar als je samen 150 (verschillende) stoelen en ander meubilair hebt, wel.”

Dankzij centers In Amersfoort, Leiden en Zwolle is er bijna landelijke dekking en dus altijd een Auction Center dichtbij.

#2 Eigen locatie

Als je voldoende aanbod hebt en/of de goederen zijn te omvangrijk om te transporteren, kun je vanaf je eigen locatie veilen. “We bieden dan ook additionele diensten aan, zoals het omschrijven en fotograferen van de producten, zodat deze online kunnen worden geveild, maar deze acties kan de opdrachtgever/aanbieder desgewenst ook zelf doen.” Voorafgaand aan de veiling en na afloop komen de hoogste bieders de kavels ophalen vanaf de locatie.

Thuisbezorgveiling

Wie de mogelijkheid heeft om producten te verzenden, kiest voor een thuisbezorgveiling, want hiermee zijn meer verschillende bieders te benaderen die geen last hebben van een bepaalde reikwijdte. Hoe meer bieders er mee doen aan een veiling, hoe hoger de uiteindelijke veilingopbrengst. Daarbinnen zijn er volgens Hofhuis ook weer twee mogelijkheden.

#1 Dagaanbiedingen

Stel je moet van een partijmooie accuboren of andere consumentengoederen af en bent in staat die te verzenden, dan kun je meedraaien in de Dagaanbiedingen: vanaf 1 euro en gratis thuisbezorgd.

“Zo gaan er wekelijks meer dan 8.000 producten onder de virtuele hamer”, weet de BVA-manager. “Mensen denken nog wel eens: ik loop risico met die 1 euro, stel nou dat het voor 3 euro weggaat? Maar we hebben wekelijks meer dan 30.000 bieders die door deze veilingen aan het zoeken zijn naar de mooiste producten. En bij echt lage prijzen zijn de handelaren altijd geïnteresseerd in het kopen van de kavels. De meerwaarde komt van consumenten die de kavel ‘uitbieden’. Zo is het doel altijd een marktconforme prijs te bereiken.”

#2 Themaveiling

Het kan ook interessanter zijn om producten per thema gebundeld te laten veilen. Denk hierbij aan speelgoed tijdens feestdagen of een specifieke categorie zoals consumentenelektronica. Producten van meerdere aanbieders worden dan gebundeld om een breder aanbod te realiseren.

Een nieuwe dienst die BVA ook kan aanbieden bij Thuisbezorgveilingen, is het fulfilment. Hierdoor kan BVA, naast het organiseren van de veiling, ook de producten thuis bezorgen bij de hoogste bieder(s). Dit is erg geschikt voor partijen die wel beschikken over een mooi productaanbod, maar niet beschikken over de mogelijkheid om producten thuis te bezorgen bij de hoogste bieder.

Return logistics

Sommige van deze partijen of webwinkels krijgen ook veel te maken met retourgoederen. De aantallen kunnen zeer hoog zijn: van alle kleine producten gaat gemiddeld 10-15 procent retour, van de grote producten zoals meubels gemiddeld kan dit oplopen tot 6 procent. Op jaarbasis werden vorig jaar meer dan 35 miljoen exemplaren terug gestuurd. Vanwege de aanhoudende groei van e-commerce zal dit aantal, dit jaar naar verwachting stijgen tot boven de 50 miljoen.

Meer informatie over zelf iets veilen? Ga naar BVA-Auctions.

Lees ook: Hoe de e-commerce worstelt met een tsunami van retourstromen