Van Lanschot gaat klanten wegsturen die niet bij de bank kunnen of willen beleggen. De private bank uit Den Bosch hanteert voor beleggingsadvies een vermogensgrens van minstens € 500.000 en geeft klanten die daar niet aan voldoen vier maanden om een nieuwe bank te vinden.

Dat blijkt volgens het FD uit een brief die Van Lanschot heeft gestuurd aan de betreffende klanten.

Van Lanschot zegt de betaal- en spaarrekeningen van de naar verluidt ettelijke duizenden klanten eenzijdig op en stimuleert ze om voortaan bij Rabobank te bankieren.

De bank kan naar eigen zeggen het verschil niet maken met alleen betaal- en spaarrekeningen, en wil deze daarom alleen nog aanbieden aan klanten die ook bij Van Lanschot beleggen.

Klanten die momenteel te weinig vermogen hebben om dat te doen, krijgen nog wel de kans om dit vermogen aan te vullen en zich zodoende te ‘kwalificeren’ voor de dienstverlening van de private bank.

Doet de klant dat niet, dan worden zijn rekeningen per 15 november opgeheven. Er is online al een overstappagina opgezet waar klanten ervoor kunnen kiezen om voor ‘al € 1,50 per maand’ van de diensten van Rabobank gebruik te gaan maken.

Focus Van Lanschot op rendabele klanten

"Wij zijn kennelijk commercieel niet meer interessant, schandalig!", reageert een klant die ruim twintig jaar geleden door Van Lanschot zelf werd aangeworven en liever anoniem wil blijven tegenover het FD.

Een woordvoerder van Van Lanschot noemt de brief liever "een uitnodiging aan klanten om gebruik te maken van onze beleggingsdienstverlening".

Van Lanschot is niet de eerste Nederlandse bank die een bepaalde groep klanten in zijn geheel wegstuurt. Zes jaar geleden wees Deutsche Bank Nederland een grote groep mkb'ers de deur. Die had Deutsche overgenomen toen het de zakelijke kantoren van ABN Amro kocht, maar al snel bleek dat de bank vond dat deze klanten veel te weinig opleverden.

LEES OOK: Is je huis een betere ‘belegging’ dan aandelen of sparen? We keken ruim 22 jaar terug en vonden een duidelijke winnaar