De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan de vluchten tussen Amsterdam en Brussel. De reis per trein tussen de twee hoofdsteden is vrijwel altijd sneller en altijd beter voor het milieu.
Een meerderheid, waaronder regeringspartijen D66 en ChristenUnie, steunt het voorstel van GroenLinks. Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks wijst op de schaarste op Schiphol van de zogenoemde slots (tijdsperiode om op te stijgen of te landen). Het is een nationaal belang dat deze slots verstandig en zoveel mogelijk voor onmisbare routes worden ingezet, stelt ze.
De Kamer roept de regering op met betrokkenen tot afspraken te komen over het geleidelijk laten verdwijnen van de vluchten tussen Amsterdam en Brussel. Er wordt nog meerdere keren per dag tussen beide steden gevlogen.
Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukt dat luchtvaartmaatschappijen vrij zijn hun bestemmingen te kiezen in het geliberaliseerde Europese luchtruim. Maar ze is “nu al een tijd” in gesprek met KLM, NS en Schiphol om waar mogelijk vluchten op korte afstanden te laten vervangen door de trein.
“De inzet is passagiers tussen deze luchthavens van het vliegtuig in de trein te krijgen en de treinreis als een aantrekkelijk en makkelijk alternatief aan te bieden”, aldus Van Nieuwenhuizen. “De luchtvaartmaatschappijen zien hier ook het voordeel van, omdat de vrijkomende slots gebruikt kunnen worden voor andere economisch interessante bestemmingen.”
Lees meer:
- Flixbus en BlaBlaCar strijden om de markt voor goedkope busreizen in Europa
- Zo duur zijn vliegtickets als je btw, accijns en CO2-compensatie meerekent
- NS wil duurdere kaartjes tijdens de spits testen – en daar is Rover boos over
- Een rechter heeft bepaald dat een treinkaartje geen recht geeft op een zitplaats