Alleen in uitzonderlijke gevallen worden bedrijfswagens ontzien voor de bijtelling.   

Als je privé in een auto of busje van de zaak rijdt, moet je een kilometerregistratie bijhouden. Alleen als daaruit blijkt dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé van de zaak rijdt, krijg je geen bijtelling.

Kun je dat niet aantonen, dan wordt je inkomen in dat jaar verhoogd met 25 procent van de cataloguswaarde. Bij zuinige auto’s is dat een 20 procent of nog minder, afhankelijk van de CO2-uitstoot.

Er zijn uitzonderingen waarbij je als ondernemer geen rittenregistratie hoeft bij te houden. Het gaat dan om een bestelauto die ‘door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen’. Maar wat is ‘uitsluitend of nagenoeg uitsluiten’ in dit verband?

In een recente rechtszaak ging het om deze vraag. Een ondernemer had van het aantal privékilometers dat hij had afgelegd in zijn bestelbus geen rittenregistratie bijgehouden. Daarom verhoogde de Belastingdienst zijn belastbare inkomen met de bijtelling. De ondernemer was het daar niet mee eens, waarvoor hij verschillende argumenten aanvoerde.

- De bestelbus is zo breed dat hij niet in alle parkeergarages past. Dit vond de rechter geen argument, omdat forse afmetingen een auto nog niet per definitie ongeschikt maken voor privégebruik.

- Er was naast de chauffeursstoel ook een bijrijdersstoel aanwezig. Volgens de ondernemer is die noodzakelijk, omdat de ondernemer zonder hulp van een bijrijder niet in staat is de lading (zoals grote rollen folie) ter plekke te lossen. Maar volgens de rechter is de bijrijdersstoel niet uitsluitend om die reden aanwezig. Soms ook rijdt er iemand mee om te helpen bij werkzaamheden. Dat betekent dat de bijrijdersstoel ook kwalificeert als 'gewone'  bijrijdersstoel en niet alleen als verlengstuk van het transport van zware goederen.

- Tenslotte werd niet aangetoond dat het interieur van het busje zodanig stoffig en vuil was dat het transportmiddel niet privé is te gebruiken.

Dat alles betekent dat de bestelbus ook geschikt is voor privégebruik. Zodat, bij gebrek aan een kilometerregistratie, de cataloguswaarde van de bestelbus dient te worden meegenomen voor de bijtelling. En de ondernemer terecht een naheffing kreeg.

Paul van der Kwast is financieel planner en lid van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet. 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl