- Alibaba is nog altijd dominant op de Chinese markt voor online shoppen met de platforms Taobao en TMall.
- De netwerkeffecten van deze platforms geven Alibaba een ijzersterke positie.
- Beursexpert Hendrik Oude Nijhuis legt uit waarom het aandeel Alibaba momenteel erg goedkoop is.
Beursexpert Hendrik Oude Nijhuis heeft zich samen met collega Björn Kijl van Beterinbeleggen.nl ontwikkeld tot expert op het gebied van value-beleggen.
De term ‘value-investing’ verwijst naar het beleggen in aandelen die op de beurs relatief laag zijn gewaardeerd, terwijl onderliggend sprake is van een sterke concurrentiepositie en een bovengemiddelde winstgevendheid op de langere termijn.
Speciaal voor leden van Business Insider Premium geeft Hendrik Oude Nijhuis periodiek tips over aandelen die in zijn optiek ondergewaardeerd zijn. Dit keer gaat hij in op het aandeel Alibaba.
Hendrik Oude Nijhuis:
“De Chinese e-commercegigant Alibaba wordt wel aangeduid als de Amazon van China en dat is best een goede vergelijking. Net als Amazon beschikt Alibaba over een dominant e-commerceplatform met daarnaast een clouddivisie. Het marktaandeel van AliCloud in China komt uit op zo’n 40 procent.
"Alibaba’s online marktplaats Taobao richt zich op transacties tussen consumenten en is te vergelijken met eBay (en Marktplaats.nl in Nederland). Tmall, tevens onderdeel van Alibaba, richt zich op transacties tussen bedrijven en consumenten en is daarmee beter te vergelijken met Amazon (of bol.com in Nederland).
"In beide gevallen is sprake van nadrukkelijke netwerkeffecten die nog verder versterkt worden doordat beide platformen ook deels worden geïntegreerd: consumenten op Taobao die op zoek zijn naar meer kwaliteit en service kunnen uitwijken naar Tmall, terwijl consumenten op Tmall die juist op zoek zijn naar meer keuzeopties en lagere prijzen kunnen uitwijken naar Taobao."
Waardering van techreus Alibaba:
"De cijfers die Alibaba kan voorleggen zijn indrukwekkend. Zo behaalde het bedrijf afgelopen jaar tijdens het koopjesfestijn Singles Day (11 november, vaak aangeduid als vier losstaande 1-tjes op een rij: IIII) een omzet van zo'n 75 miljard dollar.
Ter vergelijking: tijdens de meest recente Amazon Prime Day verkocht Amazon voor 11 miljard dollar. En, ook ter vergelijking: Ahold Delhaize doet er met de circa 7.000 filialen een volledig jaar over om uit te komen bij dezelfde omzet die Alibaba rondom Singles Day behaalt.
In de waardering van Alibaba ben ik uitgegaan van een rendement op het genormaliseerde eigen vermogen van 20 procent, volledige winstinhouding en een discontovoet van 7 procent. Met deze aannames waardeer ik Alibaba op 375 dollar per aandeel wat meer dan het dubbele is van het huidige koersniveau van 175 dollar.
Hendrik Oude Nijhuis is medeoprichter van beleggingsfonds ValueMachinesFund en heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers.
Deze analyse is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit aandelen Alibaba.