"We hadden net een toast uitgebracht op de nieuwe site, toen we zagen dat
die bezweek onder de stormloop aan bezoekers", vertellen de kersverse
ondernemers Rudyard Bekker en Ed Postmus. Op donderdag 26 november zou hun
geesteskind iChica.nl het levenslicht zien. Maar helaas liep de website vast
en is die tot nader order uit de lucht.
Het begin
Al een tijdje liepen de twee rond met het idee om een eigen onderneming te
starten. Beide mannen waren vier jaar actief in de fiscale advocatuur. Dit
zagen ze echter niet als hun eindstation. Bekker: "Waar je als
ondernemer achter het stuur van de auto zit, ben je als fiscalist alleen
bezig met het optimaliseren van de spoiler van de auto zodat-ie nog sneller
rijdt."
Na een periode van brainstormen besloten ze in februari 2009 om een webwinkel
te starten die dagaanbiedingen speciaal voor dames zou brengen. Elke dag
wordt er één product verkocht. Geurtjes, maar ook allerlei artikelen voor
het haar zoals föhns. "Binnenkort komen we ook met gadgets zoals
de KooZzzi, een warmtekussen waar je lekker tegenaan kunt kruipen. Zo nu en
dan willen we een laptop aanbieden. Maar natuurlijk gaan we ook accessoires
verkopen, zoals tassen en horloges van Rosato. Dat heeft mijn vriendin
geregeld", vertelt Postmus.
Via hun hyvespagina bekijken ze wat de doelgroep graag wil kopen. "We
staan open voor wat de dames willen en dan gaan we kijken of we het kunnen
aanbieden."
Community voor vrouwen
"Wat vrouwen aanspreekt is net even iets anders dan wat mannen
aanspreekt. Daarom is het soms best lastig om aan mannelijke vrienden uit te
leggen waar we mee bezig zijn. Vrouwen zijn bijvoorbeeld meer op zoek naar
communities. Daarom bieden we onze klanten de mogelijkheid om het product
van de dag te bediscussiëren", vertellen de twee.
Uiteindelijk namen ze in het najaar van dit jaar ontslag om zich fulltime te
richten op het ondernemerschap.
Eigen zaak best lastig
Dat ze met een eigen zaak eigenlijk van alles wat af moet weten, bleek toch
wel lastig voor de heren. "We proberen alle kernprocessen in onze zaak zelf
te controleren, maar we moeten wel dingen waar we niets vanaf weten uit
handen geven", zegt Bekker.
Ze pretenderen dan ook niet internetexperts te zijn. "We hebben niet altijd de
juiste vragen gesteld. Bijvoorbeeld wat de hosting betreft. We vroegen of de
website ook getest werd, maar vergaten door te vragen naar het type test",
vertelt Postmus. "Je kunt denken dat je alles op de rails hebt, maar dan
blijkt dat je toch iets over het hoofd hebt gezien. Dat is nu wel
duidelijk", vult Bekker aan.
"In theorie had de site het bij de lancering niet moeten begeven, maar het
systeem liep vrijwel meteen vast. Alleen ’s nachts heeft het gewerkt",
zeggen ze teleurgesteld. IChica is vrijwel direct overgestapt naar een ander
hostingbedrijf. Nu wordt de site weer uitvoerig getest, want “we kunnen het
ons niet veroorloven om nog een keer plat te gaan".
Door de zure appel heen bijten
De dag na de mislukte lancering was het openen van de inbox geen pretje, zegt
het duo. Alle dames die zich hadden ingeschreven hebben Postmus en Bekker
een e-mail gestuurd met de boodschap dat de website voorlopig uit de lucht
is. "Het moeilijkste mailtje tot nu toe", licht Bekker toe.
Toch kunnen de ondernemers een paar dagen na het debacle lachen om wat er
gebeurd is en gaan ze vol goede moed door. "Eigenlijk zijn we het
slachtoffer geworden van het succes van onze eigen marketingcampagne", zegt
Postmus grijnzend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl