Vakbonden de Unie, VHKP, NVLT en CNV, die namens een deel van het personeel cao-onderhandelingen voeren met KLM, melden dat de onderhandelingen tot een nieuw hoogtepunt zijn gekomen.

Er is een voorstel waarin de bonden willen meewerken aan productiviteitsmaatregelen en verlagen van de kosten om KLM de gelegenheid te geven weer een winstgevende luchtvaartmaatschappij te worden, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

“Na bijzonder veel gesprekken over proces en het overtuigen van de noodzaak te investeren in de onderneming KLM, hebben we samen met de drie collega-vakorganisaties een voorstel gedaan voor een nieuwe cao”, meldt vakbond de Unie.

De bonden zien in een gezonde KLM een organisatie die perspectief naar de toekomst biedt met meer zekerheid van werkgelegenheid.

4 vrije dagen inleveren

Om KLM weer naar een niveau te krijgen waar sprake is van een zekere toekomst hebben de bonden voorgesteld in de komende 18 maanden (vanaf 1 juli 2015) opgeteld 4 vrije dagen in te leveren. Daarnaast zijn bonden ingegaan op het voorstel van KLM om promotiestappen te relateren aan het actuele maandsalaris.

Ook zullen de bonden zich constructief opstellen als het gaat om meewerken aan een effectievere KLM met minder lagen in de organisatie. "In de nieuwe cao is geen sprake van een structurele loonsverhoging”, aldus de bonden.

Geen gedwongen ontslagen

In de periode van deze cao is geen sprake van gedwongen ontslag. Om dat te kunnen organiseren is een vrijwillige vertrekregeling afgesproken. Deze regeling wordt gericht ingezet bij overcapaciteit binnen de KLM grondorganisatie.

In deze regeling zit een financiële vergoeding van 1 maandsalaris per gewerkt dienstjaar (maximaal 24 maanden) met een bodem van 25.000 euro. Ook is afgesproken dat iemand op die 65 is zijn of haar pensioen kan laten ingaan waarbij het eventuele AOW-gat wordt aangevuld door KLM door middel van een uitkering ineens.

Een hoop vragen voor KLM

De bonden hebben KLM vragen gesteld over de toekomst van de onderneming en het perspectief voor werknemers. Hoe gaat KLM haar management in staat stellen bureaucratie binnen de onderneming te elimineren? Op welke manier gaat KLM haar medewerkers in staat stellen innovatief te zijn en flexibel te worden?

Wat mogen we verwachten van de investeringen en op welke gebieden gaat KLM de komende periode hoeveel investeren? Welk rendement leveren de investeringen op en op welke wijze komt dit rendement terug naar werknemers in de vorm van een winstdelingsregeling?

KLM heeft zich gecommitteerd de antwoorden in een visiedocument uiterlijk 1 juli 2015 aan te leveren. Dit document is een van de basiselementen voor de discussie vanaf 2016, aldus de betrokken bonden.

Lees meer nieuws over de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl