HomeAway profiteert van de snel groeiende internetmarkt voor de verhuur van
vakantiehuizen en heeft 31 websites, onder meer een Nederlandse,
waar vakantiehuizen in 145 landen worden aangeboden.
Het Amerikaanse bedrijf lift mee op de nieuwe internetgolf, die eerder dit
jaar chatforum LinkedIn en de Russische zoekmachine Yandex naar naar
de beurs bracht.
Twee miljard
HomeAway deponeerde donderdag 16 juni het
prospectus voor de beursgang in de Verenigde Staten. De uitgiftekoers
voor het aandeel is vastgesteld op 24 tot 27 dollar, waarmee het bedrijf een
beurswaarde van circa twee miljard dollar toegekend kan krijgen – omgerekend
zo’n 1,4 miljard euro.
Uit het prospectus blijkt dat HomeAway afgelopen jaar 17 miljoen dollar winst
boekte, bij een omzet van 168 miljoen dollar. Hoewel de groeicijfers fors
zijn – de winst verdubbelde ruimschoots tussen 2009 en 2010 en de omzet
steeg met 38 procent – betalen beleggers bij een marktwaarde van twee
miljard dollar toch 117 keer de winst van 2010 voor HomeAway.
Beursfeestje
De markt voor vakantiehuizen in de VS en Europa heeft inmiddels een omvang
van naar schatting 85 miljard dollar, zo meldt de site Techcrunch.
Andere beursgangen van spraakmakende internetbedrijven die op de agenda staan,
zijn die van groepskortingensite Groupon en Facebook. De sociale netwerksite
met meer dan 600 miljoen gebruikers zou eind dit jaar of begin volgend jaar
naar de beurs willen, zo meldde nieuwszender CNBC eerder deze week.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl