Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te
verbeteren. ,,Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk
gemiddelde”, concludeert het gemeentebestuur.

Auto’s die als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, niet
meer in het centrum mogen komen, zijn dieselwagens ouder dan 8 jaar; voor
benzinewagens is de grens 12 jaar. In 2007 stelde Utrecht al een zogenoemde
milieuzone in voor vrachtwagens in het centrum. Vanaf 2013 gaat die zone ook
gelden voor bestelbussen die op diesel rijden.

Binnen de grenzen van de milieuzone in de binnenstad wonen ongeveer 750
mensen, grotendeels studenten. Voor autobezitters willen B en W een
overgangsregeling invoeren. Een scanauto controleert kentekens; wie zonder
toestemming in het centrum rijdt, krijgt een boete. Of er ook een regeling
komt voor mensen die binnen de milieuzone werken, of voor winkeliers, is nog
niet bekend, zei wethouder Frits Lintmeijer (Verkeer, GroenLinks) donderdag.

Het college komt met het plan, omdat Utrecht er al jaren niet in slaagt te
voldoen aan de Europese normen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Vanaf
2015 kan de Europese Commissie fikse boetes opleggen aan overheden die de
grenzen overschrijden. Waarom het gemotoriseerde verkeer in Utrecht meer
vervuiling veroorzaakt dan elders, moet uit nader onderzoek blijken.

In 2008 sneuvelde een soortgelijk plan in Amsterdam. Daar ging het om auto’s
van een bouwjaar voor 1992. De plannen stuitten op forse kritiek, onder
anderen van toenmalig minister Camiel Eurlings (Verkeer).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl