,,Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 2011 een jaar wordt zonder acquisities”, aldus Zandbergen. ,,Sinds 2009 lag dat anders, omdat er weinig geld in de portemonnee zat en de prioriteiten moesten worden bijgesteld. Dat proces is afgerond. Nu is het tijd om de autonomische groei te stimuleren en te kijken naar gerichte acquisities.”
Kleine overnames kan het bedrijf uit de huidige middelen financieren, stelde Zandbergen. ,,Bij grotere acquisities kijken we naar de verschaffers van het kapitaal, daarbij kan het zowel om eigen als om vreemd vermogen gaan.”
Positie in een specialistische markt
Het moederbedrijf van onder meer de uitzendketens Unique en Start People richt zich vooral op bedrijven die een positie hebben in een specialistische markt. ,,Dat kan van alles zijn”, aldus Zandbergen. ,,Juridische dienstverlening, de zorg, financiële dienstverlening, maar ook het leveren van personeel aan het midden- en kleinbedrijf noemen wij specialistisch.”
Hij is daarbij vooral geïnteresseerd in het versterken van de positie in landen waar USG People al actief is. Overnames in nieuwe landen liggen volgens Zandbergen niet voor de hand. Of er al wordt gepraat met interessante partijen wilde hij niet zeggen.
Optimisme
Zandbergen is voorlopig optimistisch over de nabije toekomst van zijn bedrijf. Na de opleving van de uitzendmarkt in het buitenland heeft ook de voor USG People zeer belangrijke Nederlandse markt de stijgende lijn inmiddels goed te pakken, stelde hij. ,,In oktober en november heeft het herstel in Nederland meer momentum gekregen. De groei zet door en neemt toe.''
De zorgen over de Europese schuldencrisis en de enorme bezuinigingen die overheden moeten doorvoeren hebben vooralsnog geen negatieve gevolgen voor de uitzendmarkt, stelde hij. ,,De trends zijn goed en ik zie geen indicaties die wijzen op een neergang van de markt.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl