Kabelmaatschappij UPC heeft het aantal aansluitingen in Nederland in het tweede kwartaal met 7000 zien dalen. Dat meldde moederbedrijf Liberty Global vrijdag.

In 2012 verwierf UPC nog 14.000 nieuwe Nederlandse aansluitingen in het tweede kwartaal. Volgens Liberty Global is de concurrentie op de Nederlandse markt hevig en zijn maatregelen genomen om de concurrentiepositie te versterken. Zo is een basispakket digitale zenders nu zonder decoder te ontvangen en is het internetaanbod versterkt.

Het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global zag de omzet in het tweede kwartaal met 25 procent groeien tot 3,2 miljard dollar (2,4 miljard euro). Die sterke stijging kwam vooral door de overname van het Britse Virgin Media in juni. Gecorrigeerd voor overnames en wisselkoerseffecten steeg de omzet met 4 procent.

Ziggo

De operationele winst zakte met 7 procent tot 445 miljoen dollar. Onder de streep resteerde een nettoverlies van 12 miljoen dollar. Een jaar eerder werd nog een winst van 702 miljoen euro geboekt.

Liberty Global heeft ook een groot belang in de Nederlandse kabelmaatschappij Ziggo. Het bedrijf gaf vrijdag aan dat tot het einde van het eerste halfjaar 1 miljard dollar werd uitgegeven om een belang van 19,8 procent op te bouwen. Vorige week werd een uitbreiding van dat belang tot 28,5 procent gemeld, financiële details daarover zijn niet bekend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl