Na de overname van Ziggo door het moederbedrijf van UPC hebben beide kabelaars in totaal 26.000 klanten verloren.

Dat meldde eigenaar Liberty Global vrijdag (pdf). Het gaat daarbij om de periode tussen 11 november, de datum waarop Ziggo meetelt in de cijfers van de multinational, en 31 december van vorig jaar.

UPC leverde in die periode in totaal 11.000 diensten als internet en televisie minder aan klanten dan een jaar eerder. Bij Ziggo vertrokken er 15.000 klanten.

Als Ziggo en UPC over heel 2014 gecombineerd worden, was er sprake van een toename met 31.000 verkochte diensten.

Omzet toegenomen

De in Nederland behaalde omzet steeg vorig jaar met meer dan 20 procent naar 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro). Volgens Liberty Global blijven de marktomstandigheden in Nederland uitdagend en zijn concurrenten, zoals KPN, zeer actief met promoties en marketing.

De totale omzet van Liberty Global nam vorig jaar met ruim een kwart toe, tot 18,3 miljard dollar. Het bedrijf van de Amerikaanse miljardair John Malone boekte daarop een nettoverlies van 647 miljoen dollar. De operationele winst nam met 11 procent toe tot 2,2 miljard dollar.

Het bedrijf leverde eind vorig jaar 56 miljoen producten als internet en televisie aan ruim 27 miljoen verschillende klanten. De totale verkoop van zijn diensten steeg daarmee met ruim 16 procent, vooral dankzij de overname van Ziggo.

Vrijdag werd ook bekend dat Virgin Media, een onderdeel van Liberty Global, miljarden ponden investeert in zijn Britse kabelnetwerk. De komende vijf jaar zal deze investering van 3 miljard pond zesduizend nieuwe banen opleveren en 8 miljard pond bijdragen aan de economie in het land.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl