Opkomende markten moeten ook structurele hervormingen doorvoeren, als ze hard willen blijven groeien.

Dat zei topman Paul Polman van voedings- en wasmiddelenconcern Unilever maandag in een interview met persbureau Bloomberg.

De economische afkoeling in opkomende markten kan jaren gaan duren, en kan alleen met structurele hervormingen worden opgelost.

Volgens Polman hebben veel opkomende economieën tijd nodig om zich aan te passen na de sterke groei van de laatste jaren. ,,Het zijn relatief sterke economieën, maar ze zijn ook nog kwetsbaar”, zei de topman van het Brits-Nederlandse concern.

Groeimarkten hebben volgens Polman last van het vooruitzicht dat de Federal Reserve, de Amerikaanse koepel van centrale banken, zijn stimuleringsbeleid gaat afbouwen. Dat beleid zorgde de laatste jaren voor een ruime beschikbaarheid van liquiditeit, waarvan een flink deel in opkomende economieën werd gepompt.

Ook de aanhoudend zwakke vraag vanuit de Verenigde Staten en Europa helpt volgens Polman bepaald niet mee. Veel opkomende economieën leunen nog altijd sterk op de export naar volwassen markten.

Unilever voelt polsslag opkomende markten

Bij de derde kwartaalcijfers van Unilever bleek dat het concern zelf ook last heeft van de tragere groei in opkomende markten. Unilever behaalt ongeveer 60 procent van zijn omzet in groeimarkten.

Bij de geografische verdeling neemt Unilever Azië, Afrika en het Midden-Oosten samen. In deze regio’s was de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal van 2013 6,2 procent, tegen een gemiddelde van 8,2 procent over de eerste negen maanden van dit jaar.

In Noord- en Zuid-Amerika viel de onderliggende omzetgroei ook terug in het derde kwartaal tot 1,8 procent, vergeleken met 4,3 procent over de eerste drie kwartalen van 2013.

Europa trok juist wat bij. Daar lag de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal op 0,4 procent, tegen een min van 1,1 procent over de eerste negen maanden van het jaar.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl