Multinational Unilever lijkt zich steeds meer te willen richten op de tak voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Bij de voedingstak van het bedrijf worden in rap tempo onderdelen afgestoten. Zo wordt onder meer de ijsjestsak, bekend van merken als Magnum, verzelfstandigd.

Ook kijkt Unilever naar de verkoop van voedingsmerken zoals Unox en Conimex, zo bleek eerder deze maand. Het bedrijf wil zich volgens persbureau Reuters richten op zijn belangrijkste merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove

Dochtermerk De Vegetarische Slager staat nu ook op de verkooplijst, zo meldt het Britse Sky News. Volgens de nieuwszender heeft het concern investeringsbank Piper Sandler ingeschakeld om een veiling voor de verkoop van het bedrijfsonderdeel te begeleiden.

Unilever zou meerdere potentiële kopers hebben benaderd om hun interesse in een overname te peilen. Het was- en levensmiddelenconcern nam De Vegetarische Slager in 2018 over om zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken.

Unilever weigerde commentaar te geven tegenover Sky News.

De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht met het doel 'vlees' te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Deze producten liggen inmiddels in de schappen van duizenden winkels. Oprichter Jaap Korteweg wilde plantaardige vleesvervangers tot de standaard verheffen om de bio-industrie overbodig te maken.

Bijna was De Vegetarische Slager naar de beurs gegaan

Korteweg overwoog voordat hij zijn bedrijf aan Unilever verkocht nog een beursgang, zei hij in 2023 tegen Business Insider Nederland. "Dat hebben we serieus overwogen. We zouden dan het eerste niet-vleesbedrijf in de branche zijn geweest dat naar de beurs ging. Maar goed, toen bleek Beyond Meat dat al van plan te zijn. Het eerste bedrijf worden, dat ging dus al niet meer."

“Het had best een succes kunnen worden”, zei de ondernemer. “Tegelijkertijd zie je bij Beyond Meat wat de gevaren ervan kunnen zijn. Ze waren in eerste instantie zwaar overgewaardeerd, volgepropt met geld en hadden enorme groeiplannen. Nu zit dat bedrijf in zwaar weer en moeten ze heel erg bezuinigen en afschalen.”

Korteweg werkt tegenwoordig aan een manier om melk op basis van gras te produceren. Eind vorig jaar gaf zijn nieuwe bedrijf Those Vegan Cowboys aan 15 miljoen euro te willen ophalen bij investeerders om zijn productie op te schalen. Het geld zou medio 2024 bij elkaar moeten zijn, gaf het bedrijf indertijd aan. Tot dusver lijkt dat nog niet gelukt, aangezien investeerders zich nog steeds lijken te kunnen aanmelden via de site van het bedrijf.

LEES OOK: Veel boeren willen Jaap Korteweg gras leveren voor zijn ‘koeloze’ kaas: ‘Boeren zijn vaak veel progressiever dan hun lobbyclubs’