- Het Finse voedingsbedrijf Paulig neemt Conimex over van Unilever.
- Conimex, dat zich onder meer richt op Aziatische producten, was 24 jaar onderdeel van Unilever.
- Unilever wil zich gaan richten op grotere merken, als Dove en Knorr.
- Lees ook: Unilever kijkt naar verluidt naar verkoop van voedingsmerken, waaronder Unox en Conimex.
Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn merk Conimex aan het voedings- en drankenbedrijf Paulig. Het merk staat bekend om zijn assortiment maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden.
De overname omvat het merk Conimex en de bijbehorende activiteiten, waaronder alle handelsmerken en aanverwante intellectuele eigendommen. “Het Nederlandse voedingsmerk en marktleider in Aziatische producten bestaat inmiddels bijna honderd jaar en maakt sinds 2000 deel uit van het Unilever-portfolio”, aldus Unilever. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Unilever wil zich gaan richten op “minder, maar grotere merken”.
De transactie wordt naar verwachting in april volgend jaar afgerond.
Eerder kwam al naar voren dat het Britse bedrijf zich wil richten op zijn belangrijkste merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Unox en Conimex beschouwt het bedrijf niet als kernactiviteiten, zeiden bronnen eerder dit jaar tegen persbureau Reuters. Wereldwijd telt Unilever ongeveer vierhonderd merken.
In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry's, Magnum en Cornetto, te willen afsplitsen. Het Britse Sky News meldde vorige maand dat de voedingsmultinational zijn dochtermerk De Vegetarische Slager ook van de hand wil doen.
Paulig voert de merknamen Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. Het bedrijf produceert ook producten voor onder meer industriële klanten. De omzet van Paulig bedroeg vorig jaar ongeveer 1,2 miljard euro.