- Unilever wil zich meer toeleggen op producten voor persoonlijke verzorging en zoekt naar een manier om de theetak te verzelfstandigen.
- Bij een beursgang is het volgens topman Alan Jope ‘logisch’ dat daarbij dan voor Nederland wordt gekozen, op voorwaarde dat ons land “aantrekkelijk blijft voor multinationals”.
- Een beursgang is niet de enige optie die wordt onderzocht, verkoop aan een andere onderneming blijft ook mogelijk.
Bij een beursgang van de theetak van Unilever is een notering aan het Damrak de eerst keus. Volgens topman Alan Jope is Nederland de meest logische optie voor een beursnotering, als ons land “aantrekkelijk blijft voor multinationals”.
Unilever maakte in juli vorig jaar al bekend het overgrote deel van de theedivisie af te willen splitsen omdat er niet genoeg aan wordt verdiend. Dat proces is volgens Jope complex, maar verloopt voorspoedig.
Het bedrijf verkocht in 2017 de margarinetak met onder meer Becel en Zeeuws Meisje. Unilever legt de nadruk steeds meer op producten voor persoonlijke verzorging die hogere winstmarges kennen.
De splitsing van de tak, die onder meer thee verkoopt onder de merknamen Lipton en Pukka, moet in de tweede helft van het jaar worden afgerond.
Een beursgang voor het onderdeel is de belangrijkste maar niet de enige mogelijkheid. Een verkoop of een samenwerkingsverband met een ander bedrijf zijn ook opties, daarbij werd eerder al investeringsmaatschappij KKR genoemd dat ook de margarinetak heeft gekocht.
Er is een nieuwe topman voor de divisie aangesteld die de theetak de nieuwe fase in moet leiden. De activiteiten die worden afgesplitst waren vorig jaar goed voor een omzet van zo'n 2 miljard euro.
Lees ook:
- Unilever denkt over een beursgang van de theedivisie – zo past dat in de nieuwe strategie van topman Alan Jope
- Moederbedrijf Douwe Egberts maakt meteen een koerssprong bij beursdebuut in Amsterdam
- De focus van Unilever komt te liggen op verzorgingsmerken met hoge winstmarge én duurzame aanwinsten zoals De Vegetarische Slager