Voedingsmiddelenconcern Unilever gaat zijn ijsjestak, met onder andere de merken Magnum en Ben & Jerry’s, afsplitsen. Dat schrijft het bedrijf in een online persbericht.

Naast het afsplitsen van de ijsdivisie kondigde Unilever ook aan wereldwijd 7500 voornamelijk kantoorbanen te gaan schrappen. Of er ook in Nederland banen komen te verdwijnen is nog niet duidelijk. Hier telt het bedrijf circa 2300 kantoorbanen, in Rotterdam en Wageningen. Wereldwijd heeft Unilever ongeveer 127.000 mensen in dienst, waaronder ook fabrieksmedewerkers.

Die ingreep in het personeelsbestand moet Unilever helpen om “wendbaarder, lichter en efficiënter” te worden, zegt topman Hein Schumacher in een toelichting.

De totale herstructureringskosten zullen naar verwachting ongeveer 1,2 procent van de omzet van het bedrijf bedragen voor de komende drie jaar. Volgens Unilever komt de totale kostenbesparing de komende drie jaar uit op 800 miljoen euro.

De ijsmerken die worden afgesplitst leveren een gezamenlijke omzet op van 7,9 miljard euro. Unilever zegt "alle opties" voor de ijsjestak te bekijken. Dat kan bijvoorbeeld een directe verkoop van het bedrijfsonderdeel of een beursgang zijn. Een beursnotering is "de meest waarschijnlijke optie".

IJsjes draaien omzet van zo'n 8 miljard

De ijsmerken die worden afgesplitst leveren een gezamenlijke omzet op van 7,9 miljard euro. Unilever zegt "alle opties" voor de ijsjestak te bekijken. Gedacht kan dan worden aan een directe verkoop van het bedrijfsonderdeel of bijvoorbeeld een beursgang.

Het bedrijf stelt per direct aan de afsplitsing te gaan werken. Tegen het einde van 2025 moet de volledige afsplitsing van de ijsmerken een feit zijn.

Unilever verwacht door de afsplitsing een "simpeler, meer gefocust bedrijf" te worden. Het concern stelt zich daarbij te willen richten op schoonheid en welzijn, persoonlijke verzorging, thuiszorg en voeding. Het bedrijf hoopt dankzij de vernauwing "minder dingen beter" te kunnen doen.

De stap maakt deel uit van een bredere herstructurering van het bedrijf, met merken als Dove, Knorr en Rexona. Topman Hein Schumacher staat onder druk om het concern te laten groeien.

Hij nam vorig jaar het roer over van Alan Jope, nadat de activistische belegger Nelson Peltz een belang nam in het bedrijf en toetrad tot de raad van bestuur. Dat gebeurde na een mislukte poging om de consumententak van de Britse farmaceut GlaxoSmithKline over te nemen. Schumacher gaf eerder al aan dat hij zich ging inzetten "om de bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen".

Nederland 'belangrijke optie' voor beursnotering

Nederland is een "belangrijke optie" voor een beursnotering van de ijsjestak van Unilever, stelt Schumacher.

Schumacher wijst er daarbij op dat de ijsjestak van het bedrijf wordt aangestuurd vanuit Rotterdam. Daarom zou een beursnotering op de Amsterdamse aandelenbeurs een goede optie zijn, aldus de topman. Hij verklaarde wel dat nog rustig wordt gekeken naar de keuze voor een notering.

De verzelfstandiging is volgens hem ook een significant besluit omdat Unilever al heel lang ijs verkoopt. Hij wees er verder op dat de ijsjestak met een jaaromzet van bijna 8 miljard euro erg seizoensgebonden is en ook gevoeliger is voor schommelingen bij grondstofprijzen zoals de prijzen van melk en cacao. Schumacher benadrukte wel dat de ijsjestak geen "probleemkind" is en goede prestaties laat zien.

Vakbond 'overvallen' door reorganisatieplannen

Vakbond CNV is dinsdagochtend "overvallen" door de reorganisatieplannen van Unilever. "De impact voor Nederland is nog onduidelijk. We maken ons vooral zorgen over de plannen om het onderdeel ijs af te splitsen. Wat betekent dit voor de werknemers in Hellendoorn en voor andere onderdelen?", vraagt Aletta Bulsink, onderhandelaar bij CNV zich af in een eerste reactie.

De bond wil snel met Unilever in gesprek over de gevolgen. "We weten dat er kantoorbanen van Rotterdam naar Amsterdam gaan, maar verder is nog veel onduidelijk", zegt Bulsink.

Unilever ging dinsdag omhoog op de Amsterdamse beurs. 

LEES OOK: De Vegetarische Slager overwoog beursgang voorafgaand aan overname door Unilever