Unilever wil alleen nog maar fossielvrije chemicaliën gebruiken in schoonmaak- en wasmiddelen. Daarvoor investeert het concern de komende tien jaar 1 miljard euro.
Om de omslag te maken, is Unilever afhankelijk van leveranciers. Het bedrijf zet druk op hun partners, maar biedt ook lokkertjes zoals langjarige contracten.
De consument mag niet de rekening betalen voor de ontwikkeling van de duurzamere chemicaliën. Unilever wil dat schoonmaak- en wasmiddel hetzelfde blijven kosten.
Unilever wil in 2030 geen fossiele brandstoffen meer gebruiken voor de productie van schoonmaakmiddelen. Het Nederlands-Britse levensmiddelen- en schoonmaakmiddelenconcern meldt woensdag dat het 1 miljard euro investeert om de uitstoot van broeikasgassen in het productieproces te verminderen.
Het concern, dat onder meer de merken Omo, Cif, Glorix, Sun en Andy maakt, wil de komende tien jaar petrochemische stoffen vervangen met plantaardige stoffen en stoffen die gemaakt zijn van algen en gerecycled materiaal.
De investering van 1 miljard euro wordt gebruikt om biotechnologisch onderzoek te financieren en te onderzoeken hoe koolstofdioxide kan worden benut. Ook worden biologisch afbreekbare producten en formules die weinig water kosten ontwikkeld.
Om de omslag te maken, is het concern afhankelijk van leveranciers van de chemicaliën. Unilever wil druk op hen zetten om mee te doen. “Als je door wilt met Unilever, moet je zorgen dat je je aansluit bij onze nieuwe visie van schoonmaken”, zegt directeur Peter ter Kulve tegen het Financieele Dagblad.
Unilever wil leveranciers verleiden door langjarige contracten te tekenen voor de afname van de fossielvrije chemicaliën.
De duurzame missie van Unilever
Onder oud-topman Paul Polman is duurzaamheid een speerpunt geworden van Unilever. Zo wil het bedrijf alleen palmolie gebruiken die op verantwoorde wijze is geproduceerd.
Fossielvrije schoonmaakmiddelen zijn een volgende stap. Chemische stoffen die worden gebruikt in de schoonmaak- en wasmiddelen zijn goed voor 46 procent van de uitstoot van broeikasgassen van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie van Unilever.
Die uitstoot wordt met een vijfde deel teruggebracht. De totale voetafdruk van Unilever bedraagt 100 miljoen ton kooldioxide wereldwijd.
Schoonmaakproducten vliegen uit de schappen
Vanwege de coronapandemie heeft het concern te maken met een ongekende vraag naar schoonmaakproducten.
"Mensen willen meer betaalbare, duurzame producten die net zo goed zijn als de conventionele", aldus Peter ter Kulve, hoofd van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie. "We moeten stoppen met het oppompen van koolstoffen uit de grond als er genoeg boven de grond is en we kunnen leren hoe we dat op grote schaal kunnen benutten."
Een ding wil Ter Kulve in elk geval niet: dat consumenten de prijs betalen voor de ontwikkeling van duurzamere schoonmaakmiddelen. "Dat kan niet", zegt hij tegen het FD. "Door corona zijn het voor de meeste mensen nu moeilijke tijden. We zullen het met innovatie moeten oplossen."
Lees meer over duurzaam ondernemen:
- Deze ambachtelijke sojasaus is gebrouwen door 4 Rotterdammers – en bleek een enorme hit in coronatijd
- Farm Brothers verkoopt biologische koekjes én herstelt landbouwgrond
- Dit duurzame horloge van het Nederlandse Gyre Watch is gemaakt van gerecyclede visnetten
- PlantLab scoort €20 miljoen groeigeld voor verticale boerderijen: ‘Wij willen de voedselketen radicaal verkorten’