Unilever heeft een overeenkomst getekend voor de overname van het Amerikaanse Dollar Shave Club, dat scheermesjes en verzorgingsproducten voor mannen maakt.
Dat maakte Unilever woensdag bekend, zonder financiële details naar buiten te brengen.
Het in Californië gevestigde en in 2012 opgerichte Dollar Shave Club had vorig jaar een omzet van 152 miljoen dollar. Oprichter en topman Michael Dubin van Dollar Shave Club blijft in functie. De overname wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.
Volgens Fortune betaalt het Nederlands-Britse levensmiddelenconcern een stevig prijskaartje voor Dollar Shave Club van liefst één miljard dollar. De meest recente waardering van de Amerikaanse startup lag op 539 miljoen dollar.
Unilever zet al een aantal jaar sterker in de tak voor persoonlijke- en huishoudelijke verzorging (Dove, Axe), omdat daar betere winstmarges en groeikansen zijn dan bij de voedingstak (Becel, Bertolli, Knorr).
Aanval Unilever op Gillette
Op de markt voor scheermesjes zijn de afgelopen jaren diverse bedrijven opgedoken met online-verkoopmodellen, maar het blijkt zeer lastig om de positie van marktleider Gillette aan te tasten. Het dominante scheermesjesmerk Gillette is in handen van Unilevers grote rivaal Procter & Gamble.
Met het distributienetwerk en de investeringskracht van Unilever achter zich kan Dollar Shave Club zowel online als mogelijk ook in winkels een veel serieuzere aanval doen op Gillette.
Afgelopen jaar bleek al dat Gillette online kwetsbaarder is dan op de winkelvloer. Op de winkelvloer heeft de dochter van gigant Procter & Gamble in de Verenigde Staten een marktaandeel van meer dan 60 procent; online zou dat slechts een kwart zijn, zo meldde The Wall Street Journal in 2015. Juist Dollar Shave Club bleek online een snelle groeier.