Waarom deze logeerpartij?
"Wij zijn de hele dag bezig met Lipton of Ola-ijs, voor anderen is het een
heel klein deel van hun leven. Natuurlijk weten de marketeers dat ze niet
hun eigen doelgroep zijn, maar het is toch goed om ze daar weer eens aan te
herinneren. Een gemiddeld Nederlands gezin doet bijvoorbeeld voor zes euro
boodschappen voor vier personen. Dat kun je weten, maar het werkt beter om
zoiets in het echt mee te maken.."
Wat gaan de logeerders dan doen?
"Ze hebben opdracht gekregen om vooral te observeren en te participeren. Ze
moeten geen vragenlijst aflopen, maar open vragen stellen. Met het gezin in
gesprek gaan. Absolute don’t is het om te oordelen. Ze moeten dus
bijvoorbeeld niet zeggen dat ze het raar vinden dat mensen de aardappels
maar tien minuten koken. Wel mogen ze vragen waarom er geen ijs op tafel
komt. Er is trouwens afgesproken dat als het niet werkt, de logeerpartij per
direct kan worden beëindigd, wat trouwens nog nooit is gebeurd."
Hoe worden de gezinnen geselecteerd?
"Het zijn allemaal gezinnen die vaker meedoen aan marktonderzoeken, ze krijgen
er dus ook een vergoeding voor. Verder hebben de marketeers kunnen aangeven
bij wat voor soort gezin ze graag willen logeren. Onze nieuwe directeur
Peter ter Kulve wilde graag bij een Marokkaans gezin logeren, dat heeft hij
dus ook gedaan. De meeste marketeers wilden graag bij een gezin logeren,
omdat ze vaak zelf geen kinderen hebben."
En wat wordt er met die informatie gedaan?
"Het project is echt bedoeld om het onderbuikgevoel te laden, een beter beeld
krijgen hoe de consumenten leven. De ervaringen worden in de teams besproken
en op basis daarvan kan besloten worden om meer onderzoek te doen of eens
met consumenten te gaan winkelen. Maar op de lange termijn zou er ook uit
kunnen komen dat de reclames moeten worden aangepast."
Ben je zelf al geweest?
"Ik zit in de laatste groep. Ik heb gevraagd om een gemiddeld Nederlands gezin
van buiten de Randstad. Ik ben binnen Unilever onder andere verantwoordelijk
voor Lipton, dus ik heb gevraagd om een gezin met theeleuten. Ik doe ook
ijs, dus ik hoop dat ze ook van toetjes houden. Als ik erheen ga neem ik
denk ik wel een theepakket voor de familie mee."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl