Soep en Zeepfabrikant Unilever heeft een halve eeuw geleden gekeken naar een fusie of overname van bierbrouwer Heineken.
Unilever was halverwege de jaren zestig geïnteresseerd in bier. Een overname van, of fusie met Heineken is een van de mogelijkheden die in 1964 ter sprake kwam, zo schrijft Het Financieele Dagblad op basis van het boek Heineken 150 jaar: Brouwerij, merk en familie. Deze bedrijfsgeschiedenis geschreven door Keetie Sluyterman en Bram Bouwens verschijnt vrijdag.
Dat het uiteindelijk niet tot een samengaan is gekomen, kwam doordat de brouwer er weinig zin in had, ook al bood Unilever met zijn uitgebreide internationale netwerk veel kansen.
Unilever is nooit echt in bier gegaan. Heineken wist uiteindelijk zelf zijn ambities te verwezenlijken, onder andere door de overname van Amstel in 1968.
Lees ook
'Freddy Heineken was eigenlijk geen Heineken'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl