In de nieuwste top 100 van consumentenmerken staat Coca-Cola traditiegetrouw bovenaan, gevolgd door dat andere grote frisdrankmerk Pepsi. Op de derde plek staat Nescafé.
Opvallend is dat Unilever in de merken top 100 van marktonderzoeker Euromonitor International geen enkel merk in de top 10 heeft en grote concurrent Procter & Gamble daar wel met twee merken in staat: Pampers (7) en Ariel (8). De hoogst genoteerde merken van Unilever zijn Dove op de 22e plaats en Knorr op de 30e plaats.
Procter heeft met Gilette op de 14e plaats zelfs nog een derde merk dat beter scoort dan het meest waardevolle merk van Unilever.
Het in Ohio in de VS gevestigde Procter & Gamble richt zich vooral op was- en reinigingsmiddelen, baby-, vrouwen- en haarverzorgingsproducten. Unilever heeft behalve artikelen voor persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen ook een breed aanbod van voedingsmiddelen, maar de twee multinationals beconcurreren elkaar wereldwijd stevig met hun A-merken.
Pampers mag dan het hoogst genoteerde merk zijn van Procter & Gamble, het is wel teruggevallen vanaf de derde plek in 2014. Door toenemende concurrentie op de thuismarkt in de VS is het marktaandeel geslonken en dat terwijl de totale markt ook kleiner is geworden, vanwege het teruglopende geboortecijfer. In China profiteerde Pampers juist van versoepeling van de eenkindpolitiek.
Veel voedingsmerken in top 100
De stijgers in de top 10 van dit jaar ten opzichte van de laatste editie uit 2014 zijn Nescafé, Lay's, Red Bull, Nivea en Huggies. In de hele ranglijst van 100 consumentenmerken staan maar liefst 41 voedingsmerken. Schoonheids- en verzorgingsartikelen nemen met 25 merken de twee plaats in en frisdrank met 18 merken de derde plaats.
Dit is de volledige top 25 van Euromonitor International van de meest waardevolle consumentenmerken:
Nummer één, Coca-Col,a is net zoveel waard als de merken nummer twee, drie en vier samen, maar toch staat de frisdrankfabrikant voor grote uitdagingen. In de afgelopen jaren heeft het zich moeten aanpassen aan de veranderende voorkeuren van consumenten en ziet het zich op een aantal belangrijke markten geconfronteerd met nieuwe wetten die de hoeveelheid suiker in frisdrank aan banden leggen, schrijft Euromonitor International.
Zo had de suikertaks die in 2014 werd ingevoerd in Mexico, de grootste markt voor Coca-Cola, een flinke impact op de omzet. De totale verkoop in Latijns-Amerika is sindsdien met een vijfde teruggelopen.