Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer ijsjes verkocht aan de horeca.

In totaal stegen de verkopen van Unilever in het tweede kwartaal met 5 procent vergeleken met een jaar eerder.

Voor heel 2021 mikt Unilever op een onderliggende omzetgroei tussen de 3 en de 5 procent.

Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer ijsjes verkocht aan de horeca, dankzij de versoepeling van de coronamaatregelen. Wel ligt de Europese verkoop van ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s aan de horeca nog altijd lager dan voor de coronacrisis, aldus Unilever.

In totaal stegen de onderliggende verkopen van Unilever in het tweede kwartaal met 5 procent vergeleken met een jaar eerder. De totale omzet nam daarbij met 1,2 procent toe naar 13,5 miljard euro. Dat had vooral te maken met tegenwind van negatieve wisselkoerseffecten.

Volgens Unilever nam binnen Europa met name in Spanje en Italië de verkoop van ijsjes voor consumptie buitenshuis toe. Een jaar terug gingen de verkopen van ijsjes en andere producten aan de horeca door Unilever nog stevig omlaag vanwege de lockdowns die in veel landen werden ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daar stond tegenover dat juist wel meer ijs voor thuisconsumptie werd verkocht, ook andere levensmiddelen en schoonmaakproducten profiteerden van het feit dat meer mensen thuis zaten.

Unilever rekent op onderliggende groei van 3% tot 5% in 2021

De sterkste groei in het tweede kwartaal kwam voor rekening van de divisie voor voeding (waaronder de ijsjes vallen), die een onderliggende omzetgroei van 6,8 procent liet zien en goed was voor 5,5 miljard aan omzet.

De divisie voor beauty en persoonlijke verzorging boekte een onderliggende omzetgroei van 4,2 procent, bij een omzet van 5,4 miljard euro.

De tak voor huishoudelijke producten liet een onderliggende groei van 3,2 procent zien, bij een omzet van 2,6 miljard euro.

In de eerste helft van dit jaar kwam de totale omzet van Unilever uit op 25,8 miljard euro, een plusje van 0,3 procent. De nettowinst bedroeg in de eerste helft van dit jaar 3,4 miljard euro en dat was 4,1 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De onderliggende omzetgroei bedroeg in de eerste helft van het jaar 5,4 procent. Voor heel 2021 mikt Unilever op een onderliggende groei tussen de 3 en de 5 procent. Het levensmiddelenconcern profiteerde in de eerste helft van dit jaar van een relatief gunstige vergelijkingsbasis, ten opzichte van de eerste helft van 2020. In de tweede helft van dit jaar is dat minder het geval, omdat Unilever in de tweede helft van vorig jaar al wat herstel boekte.

LEES OOK: ASML ziet sterke ordergroei vanwege tekort aan chips, AkzoNobel verhoogt verfprijzen