- De overname van de Amerikaanse scheermesjes startup Dollar Shave Club door Unilever in 2016 was gericht op een model waarbij je direct via internet aan consumenten verkoopt.
- Maar ingewijden, analisten en ook de huidige topman van Unilever zeggen dat de deal niet heeft gewerkt zoals gehoopt.
- Insiders leggen uit wat er misging bij Dollar Shave Club na de overname door Unilever.
- Lees ook: Kritische aandeelhouders roeren zich bij Unilever: roep om opsplitsing
In 2016 betaalde Unilever 1 miljard dollar voor de scheermesjes-startup Dollar Shave Club, in de verwachting het merk te gebruiken om de omzet te laten groeien en meer millennials te bereiken.
Zes jaar later zijn volgens analisten, insiders van het bedrijf en CEO Alan Jope deze doelen niet bereikt.
“Dollar Shave Club heeft niet de verwachte resultaten opgeleverd en de economische aspecten van het model voor directe verkoop aan de consument, zijn veranderd”, zei Jope deze maand tijdens de presentatie van Unilevers jaarcijfers over 2021. Hij gaf ook aan dat Unilever moeite had om het merk uit te breiden naar nieuwe productcategorieën.