- Unilever overweegt steeds nadrukkelijker een beursgang van zijn theemerken, zo blijkt uit recente uitspraken van CEO Alan Jope.
- De eigenaar van merken als Dove, Knorr en De Vegetarische Slager wil zich vooral richten op merken met een sterke groeipotentie.
- Daarbij kijkt Unilever naar de VS, India en China als voornaamste groeimarkten.
Multinational Unilever, bekend van merken als Knorr, Axe en De Vegetarische Slager, staat voor grote veranderingen. Meest in het oog springend zijn de plannen om de theemerken, zoals Lipton, af te splitsen en apart naar de beurs te brengen.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2020 afgelopen week stelde CEO Alan Jope dat een beursgang van de divisie voor thee “zeer waarschijnlijk” was. Hij voegde daaraan toe dat ook verkoop aan een ander bedrijf nog niet is uitgesloten.
Unilever overweegt al bijna een jaar om zijn theemerken van de hand te doen. De leiding van het bedrijf houdt nog altijd opzichtig alle opties wagenwijd open. Bij een daadwerkelijke beursgang van de theedivisie als zelfstandige onderneming zou dit een van belangrijkste beursgangen van een voedingsmiddelenbedrijf dit jaar zijn.