In Nederland bleef de omzetgroei van het uitzendconcern Randstad in het vierde kwartaal van 2016 achter bij het gemiddelde in de markt.
Dat bleek dinsdag bij de publicatie van de jaarcijfers over 2016. De tragere groei heeft volgens financieel directeur Robert Van de Kraats te maken met een bewuste keuze: Randstad blijft kieskeurig ten opzichte van het rendement dat een opdracht oplevert. Veel opdrachten worden tegen prijzen verstrekt die Randstad te laag vindt. Op termijn zal de focus op rendement echter zijn vruchten afwerpen, stelde de financieel directeur.
Randstad heeft zijn totale omzet vorig kwartaal wel stevig zien groeien en verwacht dat die ontwikkeling in de eerste maanden van 2017 aanhoudt. Vooral in Europa gaan de zaken aanzienlijk beter dan voorheen.
Randstad boekte in het vierde kwartaal van vorig jaar een omzet van 5,5 miljard euro. Dat was 11 procent meer dan een jaar eerder, waarbij de vergelijkbare groei per werkdag uitkwam op 7 procent. In januari zag de uitzender op die basis een verdere toename van 5 à 6 procent, terwijl de ontwikkelingen in februari niet lijken af te wijken van die in de voorgaande maanden.
Sterk groei in Duitsland en Frankrijk
Het concern wees op de vaart die de Europese markt de afgelopen maanden heeft gekregen, waarbij vooral in Frankrijk en Duitsland sterke vooruitgang werd geboekt. De omzet per werkdag nam daar met 10 procent toe, terwijl in Nederland een plusje van 2 procent werd gemeten. In de VS bleven de opbrengsten stabiel, in Spanje en Italië werd een dubbelcijferige groei geboekt.
De afgelopen drie jaar leidde het voorzichtige economische herstel nog niet tot de duidelijke groeiversnelling die normaal gesproken optreedt in de uitzendsector. De laatste maanden zit de markt echter duidelijk in de lift. ,,De groei in Europa versnelt'', zei financieel directeur Robert Jan van de Kraats in een toelichting. ,,Het is nog afwachten of het een fundamentele versnelling is, maar januari en februari wijzen erop dat de lijn van vorig kwartaal wordt doorgetrokken.''
Randstad deed vorig jaar een paar flinke overnames, zoals die van het Amerikaanse Monster en het Italiaanse Obiettivo Lavoro. Komende tijd hoeft op dat vlak niet veel te worden verwacht, aldus Van de Kraats. De blik wordt nu gericht op het integreren van de nieuwe onderdelen.