Het uitzendconcern gaf woensdag 28 oktober bij de presentatie van de
kwartaalcijfers aan terug te willen naar ongeveer tien merken van de ruim
veertig die er nu zijn.

Minder merken
Het uitzendconcern had eerder dit jaar al aangegeven het aantal merken te
willen terugschroeven, maar liet details toen nog achterwege. Door de
samenvoeging, die ongeveer twee jaar in beslag zal nemen, sneuvelen merken
als Content, Starjob en AdRem.

Content gaat op in Unique, Starjob wordt aan Secretary Plus toegevoegd en
AdRem wordt ASA Student. Welke merken na twee jaar verder nog overeind
staan, hield financieel directeur en tijdelijk bestuursvoorzitter Rob
Zandbergen woensdag voor zich.

Overnames
USG People nam in de afgelopen jaren verschillende uitzenders over, waaronder
het Belgische Solvay en het Duitse Allgeier. Door de overnames erfde USG
People ook een grote schare aan merken.

USG People wil de merken samenvoegen om de marktposities die het heeft te
behouden. "Door minder merken creëer je een duidelijkere positie in de
markt", aldus Zandbergen. Bovendien scheelt het de uitzender in de
portemonnee. Met de operatie bespaart USG People op jaarbasis 12 miljoen
euro.

Internationale positie
De topman hoopt het samenvoegen van merken sneller dan in twee jaar te kunnen
doen, maar wil het niet overhaasten. "Het ligt aan de omstandigheden. Het
samenvoegen van sommige merken is logisch en kan daardoor snel uitgevoerd
worden, maar bij anderen duurt het wat langer."

Bij het schrappen van merken let USG People vooral op de internationale
positie van het merk. Zo is Unique bekend in verschillende landen, terwijl
Content met name in Nederland eens sterke positie heeft.

Voor de operatie trekt USG People 14 miljoen euro uit. Daarvan wordt 6 miljoen
in het vierde kwartaal afgeschreven. De overige 8 miljoen wordt uitgesmeerd
over acht jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl