- Franse uitgevers en adverteerders roepen CEO Tim Cook van Apple op om de uitrol van een – nog niet aangekondigde – functie voor te staken.
- Die functie, Web Eraser, gaat gebruikers naar verluidt de mogelijkheid geven om specifieke onderdelen van websites te verwijderen. Dat zou ook met advertenties kunnen.
- De mediabranche vreest dat de nieuwe functie van Apple nadelig gaat uitpakken voor de digitale advertentiemarkt en de toegankelijkheid van gratis online nieuws.
- Lees ook: Het beginscherm van de iPhone kan er compleet anders uit gaan zien in iOS 18
Een groep van Franse mediabedrijven bestaande uit meer dan achthonderd adverteerders, uitgevers, mediabureaus en adtechbedrijven heeft gezamenlijk een brief gestuurd naar CEO Tim Cook van Apple met het verzoek om een plan te schrappen dat de online advertentiemarkt kan beschadigen.
Opvallend: Apple heeft publiekelijk nog niets losgelaten over het plan. Het bedrijfsleven gaat af op berichtgeving van Apple Insider, dat recent lekte dat Apple in juni een functie genaamd Web Eraser gaat presenteren.
Web Eraser komt mogelijk op de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple: iOS 18. De functie zou onderdeel worden van de browser Safari en biedt de gebruiker de mogelijkheid om specifieke onderdelen van een webpagina te verwijderen, zo schrijft de techwebsite op basis van anonieme bronnen.
Bang voor dalende advertentie-inkomsten bij komst van Web Eraser in browser Safari
Een specifiek onderdeel kan tekst en afbeeldingen zijn, maar ook advertenties. Safari kan de voorkeuren van de gebruiker opslaan voor toekomstige bezoeken aan een website, meldt Apple Insider.
Adverteerders en uitgevers vrezen dat de honderden miljoenen Safari-gebruikers straks massaal aangeven dat zij geen advertenties meer willen zien op websites, wat de online reclamemarkt kan doen instorten.
Apple presenteert Web Eraser naar verwachting op zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC, die 10 juni plaatsvindt. In aanloop naar het evenement hebben mediabedrijven dus een brief naar CEO Cook gestuurd. Een kopie van die brief is ingezien door Business Insider.
De adverteerders en uitgevers schrijven in de brief dat Web Eraser een gevaar vormt voor de advertentiemarkt, die '"zich al in een moeilijke periode bevindt." De bedrijven zijn bang voor een nieuwe beslissing van Big Tech met verregaande gevolgen voor media- en advertentiebedrijven, zonder dat zij er invloed op kunnen uitoefenen.
Apple reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.
Uiteenlopende zorgen over online advertentiemarkt
Adverteerders en uitgevers zien Web Eraser als het zoveelste gevaar voor hun bedrijfsvoering. Ze vrezen bijvoorbeeld dat komende veranderingen, zoals Google's besluit om te stoppen met third-party cookies en het tonen van door AI gegenereerde antwoorden in Google Search, (gaan) leiden tot dalende bezoekersaantallen en inkomsten uit online advertenties.
De Franse ondertekenaars verwijzen in hun brief ook terug naar de introductie door Apple van App Tracking Transparency in 2021. Deze functie geeft iOS-gebruikers de mogelijkheid om aan te geven dat zij niet gevolgd willen worden in apps en op websites, wat hun privacy ten goede komt maar adverteerders miljarden euro's kost aan misgelopen advertentieomzet.
In Duitsland en Frankrijk doen toezichthouders na klachten van onder meer socialmediabedrijven onderzoeken naar marktdominantie als gevolg van Apple's App Tracking Transparency.
De boodschap van Franse adverteerders en uitgevers is duidelijk: Apple's Web Eraser gaat - als de functie er komt - negatieve gevolgen hebben voor het aanbieden van goede, gratis en gevarieerde content door pluriforme journalistiek.
De bedrijven stellen dat Apple's Safari ongeveer een kwart marktaandeel heeft in Frankrijk, en dus bij de populairdere browsers hoort. Op Apple-apparaten zou Safari zelfs door negen van de tien mensen worden gebruikt.
Volgens de ondertekenaars van de brief kan Apple's besluit daarom een gevaar vormen voor 100.000 banen in Frankrijk. Die banen leunen volgens het bedrijfsleven op (inkomsten uit) online adverteren.
Wat gebeurt er met advertenties in de App Store?
In de brief wordt ook de vraag gesteld of Apple de Web Eraser wel kan uitrollen in Europa zonder onderzoek te doen naar de negatieve gevolgen voor bedrijven. De eigen advertentietak van Apple kan wellicht wél profiteren van het besluit, claimen de ondertekenaars van de brief.
Apple verdient advertentie-euro's door abonnementen te verkopen via Apple News en door reclames te tonen in zijn App Store. Die verdienmodellen lijken echter weinig te maken te hebben met Web Eraser, al is dat nog lastig te zeggen omdat Web Eraser nog niet door Apple is aangekondigd.
Het ontbreken van een officiële aankondiging maakt het Franse bedrijfsleven niets uit. In de brief schrijven de adverteerders en uitgevers: "Naast de extreem korte termijn van informeren en het gebrek aan gedetailleerde en geverifieerde informatie over deze nieuwe functie, roept het talloze vragen op, vooral met betrekking tot juridische en redactionele verantwoordelijkheden waar Apple nog steeds niet op heeft gereageerd."
Apple heeft een paar weken geleden ook een brief ontvangen van de News Media Association (NMA) uit het Verenigd Koninkrijk. De NMA stuurde namens uitgevers ook een brief over Web Eraser.
De organisatie vreest dat de functie vergelijkbaar wordt met een adblocker en gaat leiden tot minder inkomsten voor (online) uitgevers en consumenten die "nieuws gaan missen". Een woordvoerder van de NMA geeft aan dat de organisatie sinds het versturen van de brief niets van Apple heeft gehoord.