Ali Rowghani treedt af als operationeel directeur van Twitter. Hij blijft wel bij het bedrijf in dienst en wordt adviseur van bestuursvoorzitter Dick Costolo.
Dat maakte de online berichtendienst donderdag bekend zonder de reden voor het opstappen van Rowghani te vermelden.
Ook Rowghani zelf liet via een tweet weten Twitter te verlaten.
Rowghani is iets meer dan 4 jaar in dienst bij het bedrijf en begon zijn loopbaan daar als financieel directeur, dezelfde functie als bij filmstudio Pixar waar Twitter hem wegkaapte.
Sinds eind 2012 vervulde hij de rol van operationeel directeur. Zijn voornaamste taak was om Twitter verder te laten groeien, maar uit de kwartaalresultaten sinds de beursgang eind 2013 blijkt dat het aantal nieuwe gebruikers minder hard toeneemt dan gehoopt.
In maart van dit had Twitter 255 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waar topman Costolo eind vorig jaar al de 400 miljoen aan had willen tikken, schrijft Recode op basis van anonieme bronnen.
Twitter moeilijk te doorgronden
Kern van Twitter's probleem is dat de dienst moeilijk te doorgronden is voor mensen die zich aanmelden, bleek eerder dit jaar uit een rapport van Deutsche Bank. Ze beginnen in feite met niks: ze volgen niemand en niemand volgt hen. Het duurt een poos voordat je op Twitter een leuk clubje mensen volgt, waarmee je ook tweets uitwisselt. Veel nieuwe gebruikers zijn dan al afgehaakt.
Twitter probeert het sociale netwerk toegankelijker te maken door onder meer de profielpagina op te frissen. Verrassend: die lijkt nu meer op die van Facebook. Ook is het nu mogelijk om mensen te taggen in foto's en om meerdere afbeeldingen tegelijk te twitteren.
Verkeerd inschatten van deals
Ondanks de veranderingen bleef de positie van Rowghani onder druk staan, onder meer doordat hij groot voorstander was van de overname van muziekservice Soundcloud, aldus Recode. Twitter zag uiteindelijk in maart van dit jaar af van de aankoop.
Het was niet de eerste keer dat Rowghani een situatie verkeerd inschatte. Zo stond hij pal achter de lancering van Twitter Music, een aparte app om muziek te ontdekken. Een jaar later werd de dienst geruisloos offline gehaald: het was een flop.
Niet alles ging verkeerd: Rowghani was ook verantwoordelijk voor een aantal cruciale overnames op gebied van televisie, één van de sterke punten van het sociale netwerk. Zo nam Twitter Bluefin Labs over, een bedrijf dat sociale media rond tv-uitzendingen analyseer. Ook sloot Twitter een deal met marktonderzoeker Nielsen voor de ontwikkeling van een eigen kijkcijfersysteem.
Twitter laat weten niet op zoek te gaan naar een nieuwe operationeel directeur.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl