Het lijkt soms wel alsof het grote geld bij startups zit, of elk groepje jonge programmeurs een instant succes is. Maar hoe groot is de druk om je als lieveling van het startup-circuit ook daadwerkelijk te bewijzen? Het Nijmeegse ReSnap is hard aan het werk om de belofte waar te maken.

ReSnap is wat je noemt een hippe tech-startup. Het bedrijf verkoopt fotoboeken, maar gaat verder dan concurrenten: met slimme software helpt het bedrijf bij de selectie van de foto’s.

De software van ReSnap kan binnen een minuut duizenden foto’s doorzoeken en vervolgens zelf besluiten wat de beste, leukste en meest aansprekende foto’s zijn. De naar eigen zeggen slimste foto-selectie-software ter wereld maakt van ReSnap een veelbelovende startup – maar hoe lang mag je veelbelovend blijven?

Business Insider sprak met mede-oprichter Thomas Beguin (28) over computers die foto’s beoordelen, het startup-circuit en de druk van succes.

Doorbreken als startup

ReSnap bestaat pas sinds eind 2013, maar de vier oprichters wonnen al verschillende startup-competities, jonge-ondernemers-vermeldingen en innovatie-awards. Het Nijmeegse bedrijf won een paar rondes bij The Next Web, werd vorig jaar genoemd in de MKB Innovatie Top 100 en won de finale van New Venture, een competitie voor innovatieve startups.

Aan het Twitter-account van ReSnap is te zien dat de heren vaak in het buitenland zitten, voor bijeenkomsten voor startups en technologie-conferenties. Maar het einde van die fase begint in zicht te komen, aldus mede-oprichter Beguin. “Je wilt niet het eeuwige talent zijn. We zitten nu op een leeftijd dat je moet doorbreken."

Al die accelerators en challenges zijn goed voor je netwerk, geeft Beguin aan. En je krijgt veel advies, bijvoorbeeld over hoe je je propositie op orde kunt krijgen. "Een technologie-conferentie als Web Summit, daar haal je echt klanten uit", aldus Beguin. "De challenges doen we soms nog omdat we daarvoor gevraagd worden. Dat is leuk voor de pr, maar er is een gevaar dat je daar te lang in blijft hangen. Na drie jaar moeten we wel een stap maken.”

Nieuwe deals voor de zomer

Het is dan ook een spannende tijd voor ReSnap. De nieuwe website is net live gegaan. Waar het eerst alleen mogelijk was om fotoboeken te laten samenstellen op basis van Facebook- en Instagram-foto's, kunnen gebruikers dit nu met de nieuwe versie van de software ook laten doen met foto’s op hun computer thuis.

Het bedrijf bestaat inmiddels uit tien mensen, maar break-even punt is nog niet bereikt. Gesprekken met nieuwe samenwerkingspartners zijn nu gaande. Voor de zomer moeten er nieuwe deals zijn – de klanten kunnen dan klaar zijn voor de drukke maanden na de zomervakantie. Dat is in de fotoboeken-markt de drukste periode. “In principe halen we volgend jaar break-even, afhankelijk van die deals en de gesprekken met financiers.”

Vorig jaar haalden de jonge ondernemers 350.000 euro aan investering binnen en kreeg toen ook flink wat publiciteit. Hoe groot is nu de druk om nu te presteren? “Iedereen gelooft er in, wij zelf ook", zegt Beguin. "Maar die druk is er zeker. Alles wijst erop dat het een succes kan worden, maar dat is het nog niet. Nu moeten we het waarmaken. Dat is spannend.”

Faillissement

Wat doe je dan om met die spanning om te gaan? Dat de oprichters alle vier al eerder eigen bedrijven hebben gehad, helpt zeker. "Er is een hele goeie planning, zakelijk en voor de software-ontwikkeling. Zo kun je zorgen dat die druk niet te hoog wordt. Het is te managen.”

Een bedrijf waar Beguin en een andere ReSnap-oprichter tot twee jaar geleden ook bij betrokken waren, TeraOptronics, ging eind 2015 failliet. Daar hebben de ondernemers van geleerd. “Dat bedrijf wilde technisch dieper gaan, maar je moet heel duidelijk naar een product toe. Dus niet te lang blijven pivoten", zegt Beguin.

Dat doet ReSnap nu anders: eerst een goed werkend product op de markt brengen, en dat dan doorontwikkelen. "Als je alleen maar blijft onderzoeken, dan kan het fout gaan. Die balans hebben we hier heel goed."

Selectie door algoritmes

Hoe bepaalt een computer eigenlijk wat de mooiste foto is? Op Facebook kun je nog likes als graadmeter nemen, maar daarmee houdt het wel op, legt Beguin uit. “Daarom passen we kunstmatige intelligentie toe. Onze algoritmes kijken naar alles wat je uit een foto kunt halen, zoals metadata, camera-instellingen en de GPS-locatie, maar ook naar alles wat je op een foto kunt herkennen – de gefotografeerde objecten, mensen. Op basis daarvan proberen wij de emotionele waarde van de foto voor een mens te voorspellen. We analyseren wel 1,4 miljoen parameters per foto.”

Het resultaat is een selectie die goed benadert wat iemand zelf zou hebben uitgekozen. “Als jij honderd foto's uitkiest, hebben wij zestig tot vijfenzestig dezelfde geselecteerd. We gaan nooit honderd procent halen, maar dat kan ook niet. Je maakt zelf ook nooit twee keer precies dezelfde selectie.”

Om het systeem goed te laten werken, moet je er minimaal honderd foto's in gooien. Juist bij flinke fotoverzamelingen heb je de hulp van ReSnap nodig. “Als je een weekendje weg bent geweest, dan wil je wel een fotoboek, maar er niet dagen aan zitten. Daar moet een technische oplossing voor ontwikkeld worden, en die bieden wij nu.”

Concurreren met Hema?

Er bestaan wel meer bedrijven die fotoboeken aanbieden, zoals Hema, Kruidvat en fotoboek.nl. Wil ReSnap met die groten concurreren? “Daar hebben we zelf ook veel over nagedacht. Zijn we nou B2B of business-to-consumer?", zegt Beguin. "We kunnen niet op tegen de marketing van een populaire online fotoservice als Albelli. Maar zulke bedrijven bieden allemaal ongeveer hetzelfde. Ze kunnen alleen nog concurreren op prijs. Qua software missen ze innovatie. Dat kunnen wij voor ze doen.”

Vliegtickets.nl bijvoorbeeld maakt gebruik van ReSnaps slimme techniek voor het maken van gepersonaliseerde fotoboeken. “De reisbranche is een heel concurrende markt, met weinig klantloyaliteit. Mensen kiezen zó voor een ander als daar de prijs lager is. Maar als een reisorganisatie je kan helpen de herinnering aan je vakantie te koesteren, dan is dat toch sterke klantenbinding.”

Consumenten kunnen ook fotoboeken bestellen via de eigen website van ReSnap; 25 euro voor een medium (20 x 15cm), 50 euro voor een groot (28 x 21cm) fotoboek, inclusief verzending. "Onze eigen site is het testportaal voor de software die we aanbieden bij andere bedrijven. We zien onze site wel als serieus portaal voor consumenten, maar we willen B2B groeien."

Dat ReSnap nog aan het begin staat, helpt daarbij wel. "We gebruiken het natuurlijk ook, dat imago van de innovatieve startup. Een startup zijn is ook leuk, maar liever ben je op een gegeven moment gewoon een goed winstgevend bedrijf."