De dienst UberPOP, waarbij particuliere autobezitters anderen tegen betaling laten meerijden, breidt uit. Na een volgens initiatiefnemer Uber succesvol verlopen proef in Amsterdam is de ‘meerijdienst’ sinds donderdag voor alle bij de taxi-app aangesloten Amsterdammers beschikbaar.
In juli en augustus kon een select aantal amateurtaxichauffers zijn diensten aanbieden via de app. Dat leidde tot meer dan 1000 ritjes door de stad, door ‘enkele tientallen’ bestuurders.
Mensen die via de taxi-app een particuliere taxi bestelden, waren gemiddeld zo’n 40 tot 50 procent goedkoper uit dan met een reguliere taxi, becijferde de dienst.
Onder meer de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet grote vraagtekens bij UberPOP omdat sprake is van illegaal taxivervoer. De inspectie stelt dat de chauffeurs zich aan dezelfde regels moeten houden als reguliere straattaxi’s, en dus bijvoorbeeld een vergunning moeten hebben en een meter in de taxi. De inspectie onderzoekt momenteel hoe de particuliere chauffeurs kunnen worden aangepakt.
Uber wil taximarkt openbreken
Uber heeft een andere kijk op de kwestie en poogt met haar diensten de taxibranche open te breken. Uber meent dat UberPOP niet te vergelijken is met reguliere straattaxi’s. “We faciliteren geen taxivervoer, maar meerijden, waarbij particuliere autobezitters andere particulieren met zich laten meerijden.”
Ook vindt het bedrijf zichzelf geen vervoersaanbieder, maar een “technologiebedrijf. Uber is een softwareoplossing die vraag en aanbod in de vrije markt aan elkaar koppelt.” Naast de particuliere taxi's biedt de app ook de mogelijkheid een professionele taxi te bestellen, buiten de reguliere taxicentrales om.
Verboden in meerdere landen
In Brussel werd UberPop, een deel van de app waarin particulieren ritjes kunnen aanbieden, verboden omdat traditionele taxichauffeurs klaagden over oneerlijke concurrentie. De rechter ging daarin mee.
In Berlijn werd de app verboden omdat die staat ingeschreven als limousinedienst. De chauffeurs moeten daarom na elke rit terug naar hun standplaats rijden, maar dat gebeurt in de praktijk niet. Ook in Londen is er verzet tegen de app onder taxichauffeurs.
Lees ook
Uber’s strategie: eerst de markt veroveren, dan kunnen wetgevers niet meer om je heen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl