Taxi-appbedrijf Uber experimenteert in twee Amerikaanse steden met een systeem waarbij particuliere chauffeurs 30 procent van hun ritprijs moeten afstaan aan Uber. Normaal gesproken is dat 20 tot 25 procent.
Het nieuwe hoge percentage geldt alleen voor de eerste 20 ritten; voor de volgende 20 ritten daalt de commissie naar 25 procent, om daarna alsnog 20 procent te worden. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal.
De test vindt zover bekend alleen plaats in San Diego en San Francisco bij UberX, de Amerikaanse variant van het in Nederland illegaal bevonden UberPop: particulieren met een auto brengen je van A naar B.
Hogere commissie om meer ritjes te maken
Uber kan het zich blijkbaar veroorloven om de vrije chauffeurs meer te vragen. Normaal gesproken is het commissiepercentage mede gebaseerd op de vraag naar taxiritten en het aanbod van chauffeurs. In nieuwe steden start Uber dan ook meestal met een laag percentage.
De test zou wel eens mede ingegeven kunnen zijn om concurrent Lyft dwars te zitten. Ook die maakt gebruik van chauffeurs met gewone auto’s. Door nu alleen voor Uber te rijden, komen particuliere rijders eerder aan hun 20 ritten, waarna hun commissie omlaag gaat.
In Nederland verscherpt de overheid de strijd tegen UberPop, zo werd maandag bekend. Per illegale chauffeur moet het bedrijf nu 50.000 euro betalen. Dat was 10.000 euro.
Het maximumbedrag dat Uber kwijt zou zijn aan dergelijke overtredingen is verhoogd van 100.000 euro naar 1 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl