Slecht nieuws voor Uber. Een uitspraak van een Californische geschillencommissie kan verregaande implicaties hebben voor de taxi-app.

De commissie bepaalde dat Uber aan een voormalige Uber-chauffeuse meer dan 4000 dollar aan onkosten moest vergoeden, die ze maakte in de periode dat ze voor Uber werkzaam was. De uitspraak is van 3 juni, maar komt aan het licht doordat Uber er beroep tegen heeft aangetekend, schrijft de New York Times.

Bemiddelaar? Werkgever zul je bedoelen

De uitspraak slaat de bodem weg onder Ubers opstelling dat het slechts een bemiddelaar is tussen onafhankelijk opererende chauffeurs en klanten. Het bedrijf voerde aan dat het geen invloed heeft op het aantal uren dat chauffeurs maken, en ze ook niet verplicht om een minimum aantal ritten te maken. Uber is een neutraal technologisch platform, meer niet.

Maar de geschillencommissie ging daarin niet mee. “In werkelijkheid is de gedaagde (Uber, Z24) betrokken bij ieder aspect van de operatie”, schijft de commissie in zijn uitspraak. Uber gedroeg zich op veel andere punten wel degelijk als een werkgever. Zo was het beleid om de app te deactiveren als chauffeurs langer dan 180 non-actief waren, en kregen chauffeurs een telefoon van Uber.

In een reactie benadrukte Uber dat de uitspraak niet-bindend is, en slechts van toepassing op de betrokken chauffeur. Uber, dat een geschatte waarde van 40 miljard dollar heeft en gesprekken voert over een nieuwe injectie van nog een 10 miljard, is al tegen vele wettelijke barrières aangelopen. Een aantal lokale overheden beschouwen de activiteiten van het bedrijf als illegaal, of proberen lokale regelgeving aan te passen om het bedrijf dwars te zitten.

Kostenstructuur overhoop

Maar de uitspraak in Californië kan het zakendoen voor Uber nog lastiger maken. Als de chauffeurs van Uber als werknemers moeten worden beschouwd, moet het bedrijf chauffeurs ineens een vast salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals ziektekostenverzekering gaan aanbieden. Dat gooit de hele kostenstructuur van het bedrijf overhoop.

Uber is nu in meer dan 300 steden actief, en steeds meer mensen rijden ritten voor Uber. Bij een recente presentatie zei topman Travis Kalanick dat zijn bedrijf 26.000 chauffeurs heeft in New York, 15.000 in Londen, 22.000 in San Francisco, 10.000 in Parijs en 20.000 in Chengdu in China.

Lees ook

Sandra Phlippen: Hoe Uber en Airbnb de echte deeleconomie om zeep kunnen helpen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl