Microblogsite Twitter doet een grote overname, vlak voor de beoogde beursgang. Doel: de commerciële positie op de mobiele markt versterken.
Twitter maakte maandag bekend dat het de firma MoPub overneemt. Ingewijden stelden tegenover onder meer zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Bloomberg dat Twitter circa 350 miljoen dollar in aandelen betaalt, waarmee dit de grootste overname ooit is voor de microblogsite.
MoPub is elektronisch platform voor mobiele advertenties, waar vraag een aanbod automatisch bij elkaar worden gebracht. Met dit bedrijf wil Twitter meer doen dan zelf als advertentie-platform dienen. MoPub biedt ook de mogelijkheid om als een soort advertentiebeurs te dienen voor andere mobiele fora.
Twitter: alles op mobiel
Twitter probeert al langer zo veel mogelijk inkomsten te genereren via mobiele apparaten. Met de overname van MoPub geeft de microblogsite verder gestalte aan die ambitie. MoPub is net als Twitter gevestigd in San Francisco en heeft wereldwijd circa 100 mensen in dienst.
Volgens diverse media zou Twitter mikken op een beursgang in 2014. Onderzoeksbureau eMarketeer schat dat Twitter dit jaar zo’n 582 miljoen dollar uit advertentie-inkomsten zal halen, waarvan 53 procent uit mobiele advertenties komt, aldus The Wall Street Journal. In 2015 zou Twitter kunnen doorgroeien naar een omzet van 1,3 miljard dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl