Twitter wil circa 70 miljoen aandelen naar de beurs brengen voor een prijs van 17 tot 20 dollar per stuk.

Dat staat in documenten die de online berichtendienst donderdag indiende bij beurstoezichthouder SEC.

Het aantal aangeboden aandelen is 13 procent van het totale aandelenkapitaal. Met de beoogde aandelenemissie waardeert Twitter zichzelf op circa 11 miljard dollar, als de nieuwe aandelen voor 20 dollar per stuk worden verkocht.

De beursintroductie van Twitter is een nieuwe test voor zakenbanken. Afgelopen jaar bleek dat sociale netwerksite Facebook bij zijn beursgang in eerste instantie te duur naar de beurs was gegaan. Het aandeel Facebook daalde tussen mei en september 2012 fors, om daarna weer op te klimmen.

Een dergelijke teleurstellling wil Twitter voorkomen. “Ze kiezen een wat lagere waardering, om ervoor te zorgen dat het aandeel op de eerste dag stijgt”, stelde beleggingsspecialist Francis Gaskins van IPODesk.com donderdag tegenover persbureau Bloomberg.

De bandbreedte van de introductieprijs waardeert Twitter op ongeveer 9,5 keer de verwachte omzet over 2014, aldus Bloomberg. Ter vergelijking: sociale netwerksite Facebook wordt gewaardeerd op 12,9 keer de verwachte omzet over komend jaar en LinkedIn, de site voor professionals,  op 13,4 keer de omzet over 2014.

Twitter naar de beurs

Belangrijk punt is wel dat Facebook ten tijde van de beursgang in 2012 al duidelijk winstgevend was, terwijl Twitter nog verlies lijdt. Uit documenten die Twitter eerder indiende bij de Amerikaanse beurstoezichthouder, bleek dat de microblogsite in eerste helft van het jaar een verlies heeft geleden van ruim 69 miljoen dollar. Dat was 40 procent meer dan in de eerste helft van 2012.

De omzet kwam in de eerste zes maanden uit op 253,6 miljoen dollar, een ruime verdubbeling vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Twitter haalt zijn omzet voornamelijk via advertenties binnen.

Twitter, dat 6 jaar geleden werd opgericht, heeft maandelijks meer dan 230 miljoen actieve gebruikers.

Bestuursvoorzitter Dick Costolo verwacht dat de populariteit van Twitter op mobiele telefoons grote hoeveelheden adverteerders zal trekken. Twitter wordt door ongeveer driekwart van de meest actieve gebruikers bezocht vanaf een mobiele telefoon. Een jaar eerder was dat nog 69 procent.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl