Twitter neemt dataprovider Gnip over, het bedrijf dat gegevens uit tweets analyseert.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt. Financiële details van de overname werden niet naar buiten gebracht. De twee bedrijven werken al jaren samenwerkt.
Gnip biedt Twitter gegevens aan die het bedrijf distilleert uit de circa 500 miljoen tweets die per dag worden verstuurd. Het gaat daarbij onder meer om informatie over mogelijke trends, nieuws en de houding van mensen ten opzichte van bepaalde producten of merken.
Meer grip op info
Door de overname krijgt Twitter meer grip op de informatie die dagelijks door de gebruikers wordt verstuurd en krijgt het ook een groter deel van de inkomsten die gegenereerd worden met de verkoop van deze informatie.
Twitter nam vorig jaar overigens al meerdere dataleveranciers over, voor bedragen tussen de 13 en 350 miljoen dollar. Gnip mag intussen ook informatie blijven verkopen aan andere klanten.
Apple kocht eind vorig jaar eveneens een dataprovider, Topsy Labs, dat ook gespecialiseerd is in het analyseren van twitterberichten. De aankoopprijs bedroeg toen naar verluidt ruim 200 miljoen dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl