Fanatiek aan het twitteren maar nog steeds niet de gewenste schare volgers? Daar is iets aan te doen. Voor een paar tientjes koop je een lading nep-twitteraars die je volgen en je boodschappen retweeten. Maar pas op: Twitter maakt het je steeds moeilijker. 

Hoewel het tegenwoordig mogelijk is om advertentieruimte op Twitter te kopen, zou dit minder effectief zijn dan de aanschaf en het gebruik van fictieve accounts.

Een van de handelaren in fictieve accounts is Jim Vidmar. In opdracht van bijvoorbeeld artiesten koopt hij nep-accounts en programmeert ze zo dat de koper idealiter tussen de meest besproken onderwerpen op twitter – trending topics – opduikt, zo schetst de zakenkrant The Wall Street Journal.

De accounts zijn zo geprogrammeerd dat ze het gedrag van echte twitteraars imiteren. Ze tweeten, retweeten en beantwoorden berichten. Bovendien zijn de accounts in staat zelf andere accounts te volgen en te ontvolgen.

Twitter-robot

Vidmar heeft zo’n 50 klanten voor wie hij zo’n 10.000 accounts beheert. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Volgens de Italiaanse onderzoekers Andrea Stroppa en Carlo de Micheli werden afgelopen zomer zo’n 20 miljoen nep-twitteraccounts aangeboden. Dat is zo’n negen procent van het totaal aantal accounts dat maandelijks wordt gebruikt.

Twitter zelf schat dat minder dan vijf procent van de 230 miljoen actieve accounts nep is, meldt de zakenkrant. Omdat valse accounts de geloofwaardigheid van het sociale medium beïnvloeden, is het bedrijf er veel aan gelegen die te identificeren en te elimineren.

Filter Twitter

Om nep-Twitteraars ontmaskeren werkte het sinds kort beursgenoteerde Twitter met onderzoekers van onder meer de Universiteit van Californië, Berkeley tien maanden lang aan een filter. Waar het vorige filter van Twitter slechts 8 procent van de valse accounts identificeerde, detecteert het nieuwe filter 95 procent van de nep-accounts.

Toen Twitter het nieuwe filter eerder dit jaar lanceerde, merkte Vidmar dat onmiddellijk. De meeste van zijn accounts waren onbruikbaar gemaakt. Maar de markt past zich snel aan.

Volgens Vidmar vullen handelaren nu simpelweg meer in voordat ze de accounts verkopen. Hoewel de kosten van nep-accounts hierdoor stijgen, blijven vraag en aanbod onveranderd groot.

Critici wijzen erop dat Twitter de invloed van nep-accounts op het netwerk onderschat. Vooral omdat gebruikers het onderscheid tussen echte en nep-accounts niet kunnen maken.

Volgens onderzoeker Jason Ding van onderzoeksbureau Barracuda Labs lijkt het erop dat Twitter de door de Berkeley-wetenschappers ontwikkelde filter niet gebruikt. Of het bedrijf treedt niet hard genoeg op. Twee weken na de lancering van de filter was slechts de helft van alle geïdentificeerde nep-accounts  geblokkeerd.

Aandacht op sociale media

Ondertussen blijven talloze twitteraars profiteren van de nep-accounts van Vidmar of één van zijn collega-handelaren. Zo claimt de rapper Tony Benson dat hij door het werk van Vidmar zo vaak trending topic is geweest dat hij zelfs aandacht kreeg van lokale dagbladen. En dat leverde weer extra optredens op, schrijft The Wall Street Journal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl