- Techmiljardair Elon Musk wil het socialmediaplatform Twitter overnemen.
- Experts uit de reclamewereld vrezen dat het platform minder geschikt wordt voor merken, als Musk de eigenaar wordt.
- Facebook en andere platformen zoals Snap en Pinterest zouden kunnen profiteren, als adverteerders Twitter links laten liggen.
- Lees ook: Elon Musk doet bod op Twitter – de techmiljardair kocht zich eerder dit jaar al voor ruim 9% in
Techmiljardair Elon Musk is bereid 43 dollar miljard te betalen om Twitter over te nemen. Het bestuur van het bedrijf dubt nog over steun voor een overname door Musk, de rijkste man ter wereld en CEO van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Een overname door Musk is dus nog geen uitgemaakte zaak.
Adverteerders houden de gang van zaken echter scherp in de gaten. Als Twitter eigendom wordt van een miljardair die in principe geen beperkingen wil opleggen aan de vrijheid van meningsuiting, en die mijmerde over een reclamevrij Twitter, kan dat grote gevolgen hebben voor de aantrekkelijkheid van het platform voor adverteerders. Het zou sommige bedrijven ertoe kunnen aanzetten niet meer op Twitter te adverteren.
“Er is een groeiende bezorgdheid onder adverteerders over de macht van grote socialmediaplatforms. Als de controle en signatuur in hoge mate wordt bepaald door één miljardair, roept dat vragen op. Ik verwacht dat bepaalde adverteerders zich in dat geval terugtrekken”, zegt topmanager Greg James van Havas Media Group.