Microblogdienst Twitter wilde een sof zoals Facebook kende bij de beursgang voorkomen. Dat lijkt voorlopig te zijn gelukt.

Het beursdebuut van Facebook mei vorig jaar was een dikke domper. Er ging technisch van alles mis: de ordersystemen van beursbedrijf Nasdaq konden de grote belangstelling van beleggers niet aan op de eerste handelsdag.

Daarnaast was de introductieprijs van 38 dollar per aandeel voor ’s werelds grootste socialenetwerksite  aan de hoge kant. Binnen vier maanden zakte de koers van het aandeel tot onder de 18 dollar.

Ook andere internetbedrijven als kortingsbonnensite Groupon en spelletjesbedrijf Zynga zagen de koers duikelen in de dagen na de eerste beursnotering.

Beursfeestje voor Twitter

Dat scenario wilde Twitter koste wat kost voorkomen bij de beursgang op 7 november. Het socialemediaconcern stuurde aan op een laagdrempelige introductie. En die strategie lijkt vooralsnog te hebben gewerkt.

Woensdag sloot het aandeel op 52,34 dollar, iets meer dan het dubbele van de introductieprijs van 26 dollar. Zie de onderstaande grafiek (klik voor vergroting).

koerstwitter

In vergelijking met andere jonge internetbedrijven doet Twitter het 24 dagen na de beursgang uitstekend. Alleen zakelijkenetwerksite LinkedIn komt in de buurt van Twitter en kende vooral in de eerste week een piek. Daarna daalde de koers iets in vergelijking met de introductieprijs.

beursgangtwitter

Met name de afgelopen week is de koers van Twitter bezig aan een opmars. Beleggers lijken vertrouwen te hebben in de nieuwe advertentiemogelijkheden die Twitter heeft geïntroduceerd. Zo kunnen adverteerders hun advertenties nu beter afstemmen op trefwoorden in tweets.

Hoe werkt dat in de praktijk? Twitter geeft zelf het onderstaande voorbeeld, waarbij een koffiewinkel twitteraars zoekt die van koffie houden. De adverteerder geeft aan dat hij wil adverteren op de trefwoorden "love coffee". Het nieuwe advertentiesysteem is slim genoeg om ook soortgelijke termen als "luv coffee", "adore coffee" en "loving latte" te vinden.

koffietwitter

Nog veel belangrijker is de toevoeging van tailored audiences. Daarmee kunnen adverteerders gericht adverteren in de tijdlijn op basis van de websites die je hebt bezocht. Die promoted tweets krijgen die informatie van de cookies die op je eigen computer opgeslagen worden tijdens het surfen.

Volgens Twitter werkt dat als volgt. Twitter ziet dat jij de website van een hotelketen bezoekt en geeft vervolgens een seintje aan de keten. Die kan vervolgens via gesponsorde tweet in jouw tijdlijn een aanbieding doen.

retargetting-flowchart

Twitter heeft dit zogenoemde retargeting getest en heeft naar eigen goede goede resultaten behaald. Adverteerder Hubspot zag een toename van de interactie van 45 procent.

Klinkt dit eng? Geen paniek, je kunt het uitzetten. Daarvoor moet je naar je settings gaan (security and privacy) en daar het vinkje achter Promoted content weghalen.

Nieuwe app: privéberichten prominenter in beeld

Deze week ging tevens de app van Twitter op de schop. De privéberichten, die voorheen min of meer verstopt zaten, zijn nu met één handeling te openen vanuit het beginscherm. Daarmee wil ook Twitter een graantje meepikken van de populariteit van berichtendiensten als Facebook Messenger, Whatsapp en Snapchat.

Met name het laatste bedrijf groeit razendsnel. Via Snapchat worden dagelijks meer foto's verstuurd dan via Facebook. Vandaar dat Twitter het eveneens mogelijk heeft gemaakt om foto's te versturen via privéberichten.

De veranderingen tonen aan dat Twitter volop bezig is om de ruim 230 miljoen actieve maandelijkse gebruikers te gelde te maken. Dat is nodig, want het bedrijf maakt nog steeds grote verliezen. Het nettoverlies lag in de eerste helft van dit jaar op 69 miljoen dollar, liefst 40 procent meer vergeleken met de eerste helft van 2012.

Logisch dat niet alle beleggers geloven in Twitter. Want de koers mag dan nu het dubbele van de introductieprijs bedragen, het aantal beleggers dat speculeert op een koersval is ook gestegen.

Lees ook

Twitter en het gevecht tegen de nep-accounts

Twitterdata zijn goudmijn voor marketeers, beseft ook Apple

Twitter naar de beurs: hoe geloofwaardig is verdienmodel eigenlijk?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl