- Twitter is dit weekend begonnen met de invoering van een nieuw abonnementensysteem dat voor 8 dollar per maand beschikbaar is.
- De meest omstreden aanpassing is dat de nieuwe eigenaar Elon Musk gebruikers wil laten betalen voor een verificatievinkje, waarmee ze bewijzen daadwerkelijk te zijn wie ze zeggen te zijn.
- Volgens directeur productontwikkeling Esther Crawford gaat het vooralsnog om tests en is nog niet mogelijk om gebruik te maken van de nieuwe versie van Twitter Blue.
- Lees ook: Van de veranderingen die Elon Musk wil doorvoeren op Twitter zal 90% mislukken, verwacht de CEO van Binance
Twitter is begonnen met de invoering van een nieuw abonnementssysteem dat de nieuwe eigenaar en topman Elon Musk veel kritiek heeft opgeleverd. Sommige gebruikers van de mobiele app kregen dit weekend de mogelijkheid om een update door te voeren waardoor het abonnement voor 8 dollar per maand beschikbaar wordt.
Het gaat om een nieuwe versie van Twitter Blue, een betaalde dienst die nu nog 5 dollar kost. De meest controversiële aanpassing van Musk is dat hij gebruikers wil laten betalen voor het verificatievinkje waarmee ze bewijzen daadwerkelijk te zijn wie ze zeggen te zijn. Bekendheden, bedrijven, overheidsinstanties en een aantal journalisten maken nu nog gratis gebruik van dit tekentje om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan.
Het is nog niet mogelijk om gebruik te maken van de nieuwe versie van Twitter Blue, verduidelijkte directeur voor productontwikkeling Esther Crawford in een bericht op het sociale medium. “Sommige mensen zien updates omdat we op dit moment tests uitvoeren en aanpassingen doorvoeren”.
Het abonnement van 8 dollar geeft mensen ook de mogelijkheid langere video’s of audiofragmenten te plaatsen. Daarnaast verschijnen berichten van deze betalende leden hoger in de reacties onder een tweet.
Musk wil meer geld ophalen bij gebruikers van Twitter om minder afhankelijk te worden van adverteerders. Op dit moment zijn zij nog veruit de grootste inkomstenbron voor het platform. Maar uit onzekerheid over de koers van het bedrijf onder 's werelds rijkste persoon hebben veel grote merken hun advertenties op Twitter opgeschort.
Musk schrijft dat Twitter dagelijks 4 miljoen dollar verliest door de advertentiestops. Hij legt de schuld bij "activisten" die hun zorgen uitten over de mogelijke versoepeling van de gedragsregels op Twitter die een toename van haatdragende berichten zou kunnen veroorzaken. Maar bij bedrijven speelt ook mee dat de helft van het personeel van Twitter is ontslagen, onder wie marketing- en salesmedewerkers.