Van Huet maakt een site waarop gratis spelletjes zijn te spelen. Zijn vader
chauffeurt hem naar de eerste adverteerders. Zes jaar later zet hij
miljoenen euro’ s om (een exact bedrag wil hij niet geven) met een van de
populairste sites van Nederland: www.spele.nl.

Half miljoen bezoekers
Ondanks de missende ‘n’ in de naam trekt de site een half miljoen bezoekers
per dag. Volgens de bezoekersmeetsite Alexa trekt Spele.nl daarmee meer
publiek dan concurrenten zoals spelletjes.nl en nl.zylom.com. En met een
18de plaats op de ranglijst van sites, trekt Spele.nl ook meer mensen dan de
nieuwssite van de NOS.

Van Huet verwacht dat de spelletjesmarkt nog flink gaat groeien. "Wij
zitten nog maar aan het begin. De grote entertainmentspelers, zoals Disney,
Sony en Electronic Arts, zijn nog maar nauwelijks op deze markt voor online
games begonnen."

Nintendo, Wii
Hij voorspelt ook dat internetspelletjes hardwaretoepassingen zoals Nintendo,
Wii en Playstation gaan verdringen. "De trend is dat jongeren minder
pc-games kopen, maar op het internet gratis games zoeken, zoals die bij ons."
Bovendien verwacht Van Huet dat jongeren in de toekomst vaker het
interactieve internet zullen verkiezen boven passief televisiekijken.

Het bedrijf achter Spele.nl, I-Med Internetdiensten, krijgt of koopt
spelletjes, nog andere worden in het bedrijf zelf bedacht en gemaakt. Van
Huet probeert op zijn site een goede mix per leeftijdscategorie en een goede
verhouding tussen jongens- en meisjesspelletjes te krijgen. Daardoor willen
adverteerders meer betalen voor hun aanwezigheid op de spelletjessite.

Reclameboodschap
Kinderen die een spelletje aanklikken, krijgen eerst een reclameboodschap te
zien. Elke klik betekent inkomsten voor I-Med. Wanneer een gebruiker via de
spelletjessite een artikel bij de adverteerder bestelt, rinkelt opnieuw de
kassa.

Van Huet zegt dat niet elk bedrijf mag adverteren, daarmee wil hij de
gebruikers, vaak jonge kinderen, beschermen. "Gokpartijen komen er niet
op." Wel aanbieders van bordspelen, mobiele telefonie en bijvoorbeeld
filmproducenten zoals Disney. Dat laatste bedrijf gebruikte recent de
spelletjessite om een nieuwe kinderfilm te promoten. Daarvoor kreeg de
spelletjessite tijdelijk een "look-and-feel" van Disneys nieuwste
product.

Voorwerpen kopen
De laatste tijd ziet Van Huet een verschuiving naar spelletjes waarbij
bezoekers voorwerpen kunnen kopen die in het spel gebruikt worden en waarvan
hij een gedeelte van de omzet krijgt.

Nederland wordt te klein voor de Limburger en zijn bedrijf met zes vaste
personeelsleden. Hij spreekt met ondernemingen om de grens over te gaan voor
verdere groei. Daaronder grote bedrijven. Van Huet: "Het liefst zou ik
een samenwerking met een internationale partij aangaan."

Verkopen of zelf verder?
Ook heeft zich een onderneming aangediend die I-Med wil overnemen. Van Huet
heeft nog geen keuze gemaakt. Het kan ook zijn dat het bedrijf op eigen
kracht verder gaat. "Alles is nog open."

Naast een inmiddels geslaagd zakenman is Van Huet ook een verdienstelijk
voetballer. Zo speelde hij een tijd bij de plaatselijke profvoetbalclub
Fortuna. Hij mocht niet blijven. Van Huet denkt dat de afwijzing misschien
te maken heeft met zijn snelle denken. De andere spelers hadden niet door
waar hij heen wilde. In het zakendoen bepaalt hij zelf de koers. "Ik
zet de grote lijnen uit, ik bedenk de concepten."

Dealmaker
De uiteindelijke onderhandelingen en uitwerking laat hij graag over aan
anderen, zoals marketeer en "dealmaker" Michael Rijken, met 43
jaar veruit de oudste medewerker van het bedrijf, tegenover de gemiddelde
leeftijd van 22 jaar voor de rest van het personeel.

De successen zijn op het kantoor niet terug te vinden. De ruimtes waar de
spelletjesmakers zitten, zijn sober, wit en gevuld met standaard meubilair.
Het enige wat opvalt zijn kleurige zitzakken. Van Huet zit er bijna nooit
op. Hij heeft geen behoefte aan glitter en glamour omdat het niet past bij
zijn naar eigen zeggen "redelijk bescheiden" karakter. Hij loopt
niet graag te koop met zijn succes.

Geen auto
Zijn winst is niet in snelle auto's gestoken. "Ik heb geen auto, ik kom
en ga op de fiets." Voor grote afstanden gebruikt hij de trein. Een
stapeltje treinkaartjes ligt op een tafel klaar voor de boekhouder.

Die terughoudendheid in het uitventen van het succes heeft een keerzijde. Van
Huet heeft moeite om nieuwe softwareontwikkelaars aan te trekken. In de
eigen regio is hij onbekend. Pas sinds kort zoekt hij de publiciteit, vooral
om nieuwe talenten aan te trekken. De eigen vijver van vrienden, familie en
kennissen is leeggevist.

Lees meer op FD.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl