Twee op de drie Nederlanders kan zich geen nieuwe auto veroorloven, blijkt uit onderzoek van occasionplatform AutoTrack in samenwerking met Q&A Insight. De belangrijkste oorzaak is de flinke prijsstijging van nieuwe auto’s: die zijn in vijf jaar tijd maar liefst 30 procent duurder geworden. Hierdoor kiezen veel mensen noodgedwongen voor een occasion.

In 2023 zijn er 1,3 miljoen tweedehands auto’s verkocht, blijkt uit cijfers van dataleverancier VWE. Ter vergelijking: in dezelfde periode werden bijna 370.000 nieuwe auto’s geregistreerd, meldt de BOVAG. Dat is een verschil van bijna 1 miljoen voertuigen.

Nieuwe auto’s fors duurder dan occasions

Volgens auto-expert Tim Roks van AutoTrack ligt het grote verschil vooral aan de prijs. “Een nieuwe auto kost gemiddeld iets meer dan 48.000 euro, terwijl een tweedehands auto gemiddeld net geen 24.000 euro kost.”

“Wie een nieuwe auto koopt, moet bovendien rekening houden met een flinke waardedaling,” legt Roks uit. Een nieuwe auto daalt in het eerste jaar na de aankoop veel harder in waarde dan een occasion.

Een voorbeeld is de populaire Volkswagen Golf. Een drie jaar oude Golf met maximaal 50.000 kilometer op de teller is al verkrijgbaar vanaf 20.000 euro. Een nieuwe Golf kost daarentegen minimaal 34.000 euro.

Auto's én verzekeringspremies zijn duurder geworden

Nieuwe auto’s zijn de afgelopen twee jaar gemiddeld bijna 5.000 euro duurder geworden, terwijl occasions in diezelfde periode met ‘slechts’ 1.500 euro in prijs stegen. Hierdoor blijft een gebruikte auto voor veel mensen aantrekkelijker.

Ook autoverzekeringen zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden, signaleert Menno Dijcks van Independer: "De premie verschilt steeds per merk. Gemiddeld betaal je voor een BMW het meest, zo’n 1.900 euro per jaar. Voor een Citroën betaal je gemiddeld maar 980 euro per jaar.”

Volgens Dijcks heeft dat te maken met factoren zoals formaat en gewicht. “Grotere en zwaardere auto’s, veroorzaken vaker meer schade bij een aanrijding. Bovendien zijn de onderdelen duurder en worden deze auto’s sneller gestolen. Dit leidt allemaal tot hogere premies.”

LEES OOK: Ongeveer 1 op de 7 auto’s in Nederland is inmiddels deels of volledig elektrisch