De elektrische auto Tesla Model S is populair. Zo populair zelfs, dat een tweedehands exemplaar duurder is dan een nieuwe. 

Het komt niet vaak voor dat de verkoopprijs van een occasion boven de nieuwprijs ligt. Toch is dat het geval bij de modellen van Tesla, het bedrijf van ondernemer Elon Musk dat elektrische auto’s maakt.

Volgens de Amerikaanse occasionsite iseecars.com lag de gemiddelde verkoopprijs van een Tesla Model S vorig jaar op 99.734 dollar, omgerekend zo’n 73.000 euro, schrijft CNBC. Dat is een stuk hoger dan de adviesprijs, die in 2013 tussen de 71.000 en 95.000 dollar lag.

In Nederland is op dit moment een tweedehands Tesla te koop bij autobedrijf Van Leeuwen in Kesteren. Het gaat om de Model S Performance, die nieuw vanaf 89.100 euro verkrijgbaar is. De vraagprijs bij Van Leeuwen: 109.500 euro. Hoe zit dat?

Geen levertijd en 0 procent bijtelling

Volgens Johan van Leeuwen van het autobedrijf is het gat nu zo groot, omdat Tesla de afgelopen maanden de prijzen van nieuwe modellen heeft verlaagd. De eigenaar van de Tesla Model S Performance bestelde de auto in augustus vorig jaar voor hetzelfde bedrag als de huidige vraagprijs.

Maar Van Leeuwen herkent zich wel in het beeld dat mensen bereid zijn een premie te betalen voor een gebruikte Tesla. Dat komt ten eerste doordat je de auto gelijk mee kunt nemen, terwijl de levertijd voor een nieuwe vier tot vijf maanden is.

Daarnaast speelt mee dat je voor elektrische auto's die in 2013 zijn geleverd als zakelijke rijder vijf jaar lang geen fiscale bijtelling voor privégebruik moet meerekenen. Per 1 januari van dit jaar valt de Tesla Model S onder een bijtellingstarief van 4 procent van de cataloguswaarde voor de inkomstenbelasting.

Run op elektrische auto's

Door de fiscale voordelen schaften veel leaserijders eind vorig jaar nog snel een elektrische of hybride auto aan, zoals Z24 eerder constateerde. Liefst 31 procent van de totale autoverkopen in december bestond uit hybrides (11.509 stuks), aangevuld met puur elektrische auto's (1.162).

Naast het vervallen van de 0 procentscategorie voor de fiscale bijtelling, speelde ook mee dat subsidieregelingen na de jaarwisseling zijn afgeschaft of beperkt. Zo zijn de willekeurige afschrijving milieu-bedrijfsmiddelen (Vamil) en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) verdwenen. De milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent is beperkt voor volledig elektrische auto's tot een maximum investeringsbedrag van 50.000 euro.

Ook Van Leeuwen heeft gemerkt dat veel mensen wilden profiteren van de fiscale douceurtjes die vorig jaar nog golden. "Ik heb in december nog 46 Tesla's afgeleverd."

Lees ook

Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij

Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl