Auto.nl biedt ex-leaseautos van maatschappij Leaseplan aan en verwacht de
komende tijd nog vier à vijf andere leasemaatschappijen aan zich te binden.
Geen wonder, want de parkeerterreinen staan vol met de gepensioneerde
dieselauto’s.

Markt ingezakt
"De markt voor grote dieseloccasions was ingezakt", zegt Paul de
Waal van de Bovag. "Dus de leasemaatschappijen hebben voorraad waar ze
vanaf moeten. Dat proberen ze via nieuwe distributiekanalen." De
veiling van Auto.nl is zo’n voorbeeld, maar ook op hun eigen sites moedigen
de leasemaatschappijen koopgedrag aan. "Niemand kent uw leaseauto beter
dan uzelf," schrijft één van de bedrijven op de eigen site. "Zo
wordt u de eigenaar van uw vertrouwde auto."

Het is helemaal geen slecht idee om een ex-leaseauto te kopen. Leaseauto’s
zijn goed onderhouden, omdat de leasemaatschappijen zich aan de letter van
de wet houden. De onderhoudsschema’s worden nauwgezet gevolgd, de keuringen
gebeuren op tijd en de onderhoudshistorie van een leaseauto is bekend. De
maatschappijen moeten wel, want het is hun broodwinning.

Bovendien hebben leaseauto’s weliswaar redelijk wat kilometers op de teller,
maar dat kunnen de huidige auto’s prima hebben. De dagen dat een benzineauto
na honderdduizend kilometer kon worden afgeschreven, liggen ver achter ons.

Jonge auto’s, rustige rijders
Leaseauto’s zijn jonge auto’s, omdat leasecontracten meestal zo’n 24 tot 36
maanden duren. In die tijd rijden leaserijders gemiddeld tussen de 30 en 35
duizend kilometer per jaar, blijkt uit onderzoek van Goudappel en Coffeng in
2007 voor de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Ter
vergelijking: dat is twee keer zoveel als een privé auto.

Toch zijn leaserijders geen brokkenmakers. Weliswaar rijden ze vaker te hard
dan mensen die hun eigen wagentje besturen (ze krijgen tenminste vaker
snelheidsboetes), maar uit het Goudappel-onderzoek blijkt niet eenduidig dat
dat ook tot ongelukken leidt. Zakelijk rijders zijn weliswaar vaak mannen en
die zijn vaker bij schade betrokken dan vrouwen, het zijn mannen van midden
veertig en die rijden juist weer vaker schadevrij.

Kortom, een leaseauto zou weleens een hele goede koop kunnen zijn.

Garantie
Toch moet een potentiële koper ook rekening houden met een aantal zaken. Zo
zijn ex-leaseauto's
vaak grote middenklassers
, terwijl de meeste mensen in Nederland in
kleine middenklassers rijden. De goede staat betekent ook dat er een
prijskaartje aan de occasions hangt. En tot slot zijn het vaker
dieselwagens, en dat is pas interessant voor mensen die meer dan 10 duizend
kilometer per jaar rijden.

Kunt u aan al deze voorwaarden voldoen, dan resten slechts een paar
belangrijke aandachtspunten. Zo plaatsen veel leasemaatschappijen prijzen op
hun site die zonder garantie zijn. Daardoor lijkt de auto goedkoper dan bij
een dealer of een garage die wel aangesloten is bij de Bovag, maar het kan
duur uitpakken als je in conflict raakt met de verkoper. Zowel de Bovag
zelf, als de ANWB als Autokopen.nl raden aan om altijd, maar dan ook ál-tijd
een auto met Bovaggarantie te kopen. Mocht de motor er dan onderweg naar
huis uit vallen, kun je altijd bij hen aankloppen voor hulp.

Onderhoud en kilometers
Het tweede belangrijke punt om te controleren is of de auto een Nationale
Autopas heeft. Hierin staat het aantal kilometers dat de auto gereden heeft
geregistreerd op bepaalde ijkmomenten (als de auto bij de garage is geweest
voor een beurt bijvoorbeeld). Zo kun je controleren of er een trendbreuk is
en of de kilometerstand logisch is bij het verhaal dat de pas vertelt.

Dan is het van belang om het onderhoudsschema naast de onderhoudshistorie van
de auto te leggen. Zo kunt u zien of de wagen alle beurten heeft gehad en of
noodzakelijk vervangingen (zoals de distributieriem) en reparaties hebben
plaatsgevonden. Een uitgebreide historie hoeft geen angst aan te jagen - dit
betekent simpelweg dat de auto goed onderhouden is. Ook olie verversen en
het verwisselen van winter- en zomerbanden is daarin opgenomen.

Keuring
De ANWB raadt aan om een auto altijd te laten keuren. De APK let slechts op
de veiligheidsaspecten, niet op het onderhoud of de staat van de motor. Zo'n
keuring kan bij de ANWB, maar ook bij garages. De auto's op Auto.nl zijn
gekeurd door het internationale taxatiebedrijf SGS, met foto's,
schaderapporten en alle gegevens die je ooit over een auto zou willen kunnen
weten.

Toch komt het altijd neer op de laatste twee punten: koop altijd een auto van
een betrouwbaar adres, zoals een Bovaggarage. Een autodealer die opereert
vanaf een mobiel nummer en de auto wel even bij u langs brengt is niet
betrouwbaar. Mochten er dan later problemen optreden, zou de man of vrouw
weleens foetsie kunnen zijn.

Gok zonder proefrit
En, tot slot, maak een lange proefrit, door de stad, over de snelweg en langs
een klinkerstraat om te voelen hoe de auto rijdt. Bij Auto.nl kan dat niet
en is de koop een gok. Maar ach, zo'n mooie auto, die wil de dealer om de
hoek vast wel weer inruilen.

Lees ook:

Honda Civic nu
populairste leaseauto

'Ondernemers
bezuinigen op leaseauto's'

Nog meer
belastingvoordeel elektrische lease-auto

Kabinet
gaat opvoeren motoren leaseauto's aanpakken

Lage
bijtelling zuinige leaseauto beste belastingmaatregel

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl