- Uit navraag van de Volkskrant blijkt dat de gemiddelde prijs van een occasion bijna even hoog is als een nieuwe auto.
- De prijzen voor tweedehands auto’s stegen met bijna 20 procent in een jaar tijd. Voornamelijk doordat de vraag toeneemt, maar het aanbod niet.
- Experts zeggen dat de prijzen niet veel meer kunnen stijgen, maar er zijn al voorbeelden van occasions die duurder zijn dan nieuwe auto’s.
- Lees ook: Private lease, auto-abonnement of gewoon een occasion kopen, wat is het beste voor jouw portemonnee?
De prijs voor een occasion blijft maar stijgen terwijl het aanbod afneemt. Bij autoverkoopplatform Autoscout24 zagen ze een stijging van 16 procent tegenover de prijzen van vorig jaar. Bij concurrent Autotrack was het nog meer, zij noteerden een stijging van 20 procent, blijkt uit navraag van de Volkskrant.
De gemiddelde occasion kost nu zo’n 22.825 euro op de verkoopplatformen. Daarmee komt de prijs akelig dichtbij de verkoopprijs van een kleine nieuwe auto.
De prijsstijging komt door meerdere factoren. De belangrijkste is het feit dat de vraag in een jaar tijd met 40 procent toenam, maar het aanbod ver achterblijft.
De vraag steeg vooral hard omdat er tijdens coronatijd weinig tweedehands auto’s werden verkocht. Mensen hadden weinig vertrouwen in de economie en zagen een grote aankoop niet zo snel gebeuren. Dat is een groot contrast met het begin van de coronapandemie. Toen zag de autoverkoop een piek omdat mensen alternatieven zochten voor het openbaarvervoer.
Het aanbod blijft achter omdat auto's steeds langer meegaan. Mensen verkopen hun auto dus minder snel. Ook verschijnen er minder nieuwe voertuigen op de markt door langere levertijden en de chiptekorten.
Daarnaast sluit het aanbod steeds minder aan op de vraag van de occasionkoper. Deze is vaak opzoek naar een kleiner voertuig, en de instroom bestaat vooral uit auto's afkomstig van zakelijke rijders. Die kiezen juist steeds vaker voor groter en luxer.
Experts laten tegenover de Volkskrant weten dat ze vermoeden dat de rek wel uit de prijs is nu. Ze voorzien voorlopig geen grote stijgingen meer aangezien de prijzen al tegen die van nieuwe aan schurken.
Toch kan het mogelijk zijn dat tweedehands auto's duurder dan nieuwe worden. Dat is al te zien in het luxe-segment. Rijke mensen die graag een Rolls-Royce of Bentley willen, maar er door de chiptekorten eigenlijk lang op zouden moeten wachten, vinden het geen probleem om meer geld neer te tellen voor een auto waar ze vandaag nog in kunnen rijden.
Ook Tesla-kopers in de Verenigde Staten blijken nu meer te willen betalen voor een occasion.