DOC Kaas, de tweede kaasmaker van Nederland, gaat in zee met het Duitse zuivelconcern DMK. De bij de coöperatieve onderneming uit Hoogeveen aangesloten melkveehouders hebben donderdag op een ledenvergadering in Zwolle in overgrote meerderheid ingestemd met de krachtenbundeling.
DOC Kaas is een coöperatie in Hoogeveen met 640 miljoen euro omzet. Dat is peanuts vergeleken bij gigant FrieslandCampina (omzet 11,3 miljard) maar groot genoeg om aantrekkelijk te zijn.
Rond DOC Kaas ontspon de afgelopen weken een overnamestrijd, waardoor het lange tijd onzeker was of een meerderheid van de leden mee zou gaan met het voorstel van de directie en het bestuur om de krachten te bundelen met DMK, dat bijna tien keer zo groot is als DOC Kaas.
Twee andere gegadigden hadden zich aangediend die probeerden de leden ervan te overtuigen dat zij betere kandidaten waren. Het ging om de Duitse zuivelbedrijf Hochwald Foods en het Nederlandse kaasbedrijf A-ware uit Lopik. Eerdere gesprekken met A-ware en Hochwald leverden niets op.
De directie van DOC Kaas wilde niets liever dan een deal met DMK, het grootste zuivelbedrijf van Duitsland. Die heeft de grootte die het Nederlandse concern op lange termijn nodig heeft, denkt de directie. DOC Kaas hoopt onder de vleugels van de Duitsers internationaal te kunnen groeien met de export van zijn product.
Meer geld voor liter melk
DMK biedt de boeren van DOC Kaas 2 cent meer per liter melk dan ze nu krijgen. Dat levert een boer die 800.000 liter melk per jaar produceert, dus 18.000 euro extra op. Elke cent extra is zeer belangrijk, nu het melkquotum is afgeschaft. Veel boeren hebben fors geïnvesteerd in uitbreiding van hun capaciteit. Een gegarandeerde afname tegen een hogere prijs is dan een aantrekkelijk perspectief.
Niet iedereen in de Nederlandse zuivelindustrie was voor de samenwerking met een grote Duitse partij. Volgens Teunis Sterk van DeltaMilk is de fusie juist slecht voor de prijs die Nederlandse boeren voor hun melk krijgen. De melkprijs ligt in Duitsland een paar cent per liter lager. Door de deal tussen de tweede kaasmaker van het land met een Duits bedrijf wordt de melkprijs in heel Nederland mogelijk naar beneden getrokken.
Ook maakt Teunis zich zorgen over het imago van Nederlandse kaas in het buitenland. "Hoe moet je nou in het buitenland vertellen dat je authentiek Nederlandse kaas maakt, terwijl de eigenaar Duits is? Dan ben je niet geloofwaardig", aldus Sterk tegenover RTV Drenthe.
DOC Kaas wees de kritiek van de hand. "We blijven een coöperatie met Nederlandse boeren, met Nederlandse melk en daar maken we Nederlandse kaas van", aldus een woordvoerder tegenover de NOS.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl